Nyílt levél az IT szakmának – Sajtos István Szörcs.hu

Szerző:

2010 május 28Keresőoptimalizálás

Megérkezett az érintettek reakciója az előző posztban feltett kérdésekre, ami most közlök, ahogy ígértem is. A tisztánlátás végett. A levél teljes tartalmában van idézve, pár sortörés távolítódott csak el.

Nyílt levél az IT szakmának

Sajtos István vagyok, a Szörcs ötletgazdája.

Nyílt levelemben a szolgáltatás ellen felmerült vádakra szeretnék reagálni. Mivel ezek a vádak egy ponton átfordultak a személyem elleni támadásba, a saját nevemben kívánok nyilatkozni, a Szörcs többi tulajdonosának véleményét ez a levél nem tükrözi.

Az alapvetés, hogy a Szörcs egy önálló kereső. Ezt bizonygatni feleslegesnek éreztem, azok után is, hogy ezt az állítást többen feltétellel kezelték. Vannak akik szerint a Szörcs egy Googlere épülő mashup szolgáltatás.A most nyilvánosságra került adatok alapján ezt a feltételezést én magam is igaznak hinném, ha nem lettem volna ott a Szörcs fejlesztésénél, és nem a saját szolgáltatásomról beszélnénk.

Megértem a szakma felhördülését és szeretném, ha a malőr miatti bizalomvesztés is teljes egészében engem terhelne.
Nem szeretném, hogy azok az elismert szakemberek, akik munkájukkal, tanácsadásukkal és lelkesedésükkel beálltak a Szörcs mögé, kellemetlen helyzetbe kerüljenek e miatt.

De mi ez a malőr?

Május hónapban technikai problémákkal küszködtünk, nem volt sem elég anyagi és humán erőforrásom, hogy ezt kezelni tudjam. Olyan helyzetbe kerültem, hogy egy kompromisszumos döntést egyedül kellett meghoznom.

Leginkább sávszélességi problémáink voltak. Egy időben 130-140 szálon dolgozik a (saját) robotunk. Ezek a szálak egy hiba miatt nem voltak elégségesek, és félő volt, hogy súlyosan romlik a szolgáltatás minősége. Nem szerettem volna megkockáztatni a minőségi visszaesést, ezért egy evidens trükkhöz nyúltam.

Beállítottam egy 5 másodperces timeoutot a lekérdezésekbe, és ha ez idő alatt nem kapta meg a robot a kért adatokat, akkor más külföldi keresők tárolt változatát kérte le helyette.

Ez megoldotta a problémát, mert ezek a tárolt változtatok bővel 5 másodperc alatt töltődnek be, és kisebb sávszelet is igényelnek, mert optimalizáltabb a html kimenete ezeknek a verzióknak.

Cserébe olyan tüneteket generált a Szörcsön, amelyről a Seoblogon lehet olvasni.

Elismerem, hogy ez szakmailag elítélhető lépés volt, és táptalajt adott a szolgáltatás minőségében kételkedők véleményének.

Szeretném, ha megértené a szakma, hogy ez egy üzletileg megalapozott lépés volt, mert e nélkül nem tudtuk volna a megszokott minőségben kiszolgálni a felhasználóinkat. Fontosabbnak tartottam, hogy egy stabil és jól működő szolgáltatást nyújtsunk és vállaltam az ezzel járó kockázatot, anélkül, hogy döntésemről értesítettem volna a startupban érdekelteket.

Több „bizonyítékot” hoztak a kételkedők, amelyeket nem volt energiám cáfolni. Fontosabbnak tartottam, hogy inkább érdemi munkát végezzünk a Szörcsnél a felesleges magyarázkodás helyett.

Szeretném megjegyezni, hogy a Szörcs adatbázisát több független szakmabeli látta, tesztelte, dolgozott rajta és kétség sem merült fel bennük a Szörcs önállóságával kapcsolatban.

Nem is értem, hogy hogyan lenne lehetséges a kételkedők által felvázolt modell, miszerint a Google-t indexeli a Szörcs. A Google köztudottan egy időintervallumban történő pár száz keresés után tiltja a kliens IP címét. Ezzel én is gyakran találkozom a tesztkereséseim során. A Szörcsön naponta több tízezer keresés történik, lehetetlen más keresőket ilyen terhelés alatt másolgatni.

Azt sem értem, hogy miért nem veszik figyelembe, hogy a Szörcs indexébe nagy számban vannak olyan tartalmak, amelyek más keresőkben (még) nem szerepelnek.

Örülök annak, hogy sikerült egy olyan szolgáltatást megteremtenünk, amely érdemes arra, hogy ennyi szakmabelit mozgósítson és ennyire beszédtéma legyen.

Továbbra is úgy érzem, hogy jó dolgok készülnek a Szörcsnél.

A jövőre nézve annyit ígérhetek, hogy a Szörcs valamilyen formában továbbra is talpon marad, működni fog.

E mellett szeretném biztosítani a szakmát, hogy a továbbiakban minden felmerülő kérdésre szívesen válaszolok.

Bocsánatkéréssel tartozom:

A Szörcs felhasználóinak, amiért nem kommunikáltam a szolgáltatásnak történő fontos változásokat.

A szakmának, a csúsztatások és féligazságok miatt.

A külföldi keresőknek, név szerint: Yahoo.com, Google.com és Bing.com, amiért használtuk és újrapublikáltuk a tulajdonukat.

A Szörcsöt támogató szakembereknek.

Köszönöm a Twitter közösségnek a jópofa karikatúrákat és szóvicceket, ezekben a feszült órákban mosolyt tudtak csalni velük az arcomra.

Üdvözlettel:
Sajtos István