Ellentmondásos viselkedés figyelhető meg a nagy (és persze kisebb) tartalomgyárak (Index, Origo, HVG, stb.) háza táján amikor a bővített kivonatokról esik szó. De ne rohanjunk ennyire előre! Miről is van szó? Kezdetnek egy prezentáció tőlem a tavalyi SuperSEO konferenciáról. Ezt érdemes bevezetőként átpörgetni, mert épül a poszt további része. (Ha a szöveg nem látható megfelelően, akkor van full-screen lehetőség!)
Rich Snippetek a gyakorlatban! on Prezi
A prezi néhány kivételtől eltekintve ma is megállja a helyét, sorra veszem gyorsan mi is változott, illetve néhány dologgal kiegészíteném a látottakat:
- Lett időközben a jelentősebb (Google, Bing, Yahoo, Yandex) keresők által támogatott adatjelölési séma. Ez a schema.org alatt érhető el, nagyon sok támogatott adatípussal. Magyar nyelvű bevezető, ismertető itt olvasható: schema.org GYIK
- Bár a Microformats és RDFa jelölés is támogatva van, a Microdata a HTML5 miatt valószínűleg elterjedtebb lesz, de alapvetően bármelyiket választhatjuk.
- Gyakori probléma, hogy azért nem jelennnek meg a felcímkézett adatok, mert a tartalom a felhasználó elől rejtve van. Pl. egy recept esetében jelölöm az elkészítési időt, ám a weblapon a felhasználó ezt nem látja
- Pozitív, hogy egyre több oldal kezdi el használni ezeket a jelöléseket, én is egyre gyakrabban “botlok” bele ezekbe, ám vannak olyan szereplők akiknél egyszerűen érthetetlen, hogy miért nem lépnek, hiszen minden adott.
Hasznos infók az alapokról! Kezdd itt!
További két hasznos oldal a rich snippetekkel most ismerkedőknek:
Bővített kivonatok (mikroadatok, mikroformátumok és RDFa)
Bővített kivonatok a Google Webmester Súgó fórum társhonlapján magyarul!
Kérdezz-felelek
Múlt hét pénteken volt egy Google Webmaster hangout Google+ -on, ahol további néhány kérdésre sikerült választ kapni a témában. Talán hasonlók másokban is megfogalmazódnak/megfogalmazódtak már:
Kinek jelenthetnek meg a rich snippetek? Ugyanúgy esélyes erre egy kisebb blog is vagy először a “piac” nagyobb szereplői, hangsúlyos oldalai vannak előnyben részesítve?
Mindenki ugyanolyan esélyel indul, de azért azt érdemes szem előtt tartani, hogy ha van pl. egy blogod, ahol jellemzően tech cikkeket közölsz, ám egyszer véletlenül a kedvenc kajád receptjét kiteszed és felcímkézed, ez nem biztos, hogy “sikeres” lesz, mivel a weboldalnak az alkalmazott adatjelölésre – jelen esetben recipe – nagyon relevánsnak kell lenni. Ennek a kritériumnak sokkal jobban megfelel egy receptes oldal vagy egy gasztro blog.
A Schema.orgon elérhető formátumoknál nincs feltüntetve, hogy azok elérhetőek-e egy adott országban. Ezekre hogy érdemes gondolni? Bátran alkalmazzak egy jelölést, aztán egyszer majd megjelenik? A roll-out gondolom mindig az USA-ban kezdődik. Érdemes figyelni a Google Webmestereknek szóló blogját ezügyben?
Az adott sémák megjelenítése általában mindig az amerikai felületeken indul – bár ez keresőfüggő -, de szépen lassan vezetik be ezeket mindenhol. Ha van kereslet, lesz “kínálat” is, tehát jó ha proaktívak vagyunk. És igen, érdemes szemlézni a következő blogokat az újdonságok miatt:
http://insidesearch.blogspot.com/
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/
A Rich Snippet Testing Tool-ról lehet tudni, hogy mikor fogja támogatni a Schema.orgos jelöléseket?
Az ellenőrző eszköz fejlesztése folyamatosan történik, konkrét dátum még nincs arra nézve, hogy mikor lesz minden leíró megjelenítése támogatva, de dolgoznak rajta.
Van valami limit egy 10 elemes SERP-ben a rich snippetek megjelenítések mennyiségére?
Nincs limit, ha a rendszer úgy ítéli meg, akkor megjelenhet mindenkinek.
Szemléletes példája ennek a kérdésnek: https://www.google.com/#q=blueberry+muffins
Mi a “baj” a nagyokkal?
Ahogy a poszt elején említettem, furcsa – legalábbis számomra – néhány szereplő hozzáállása az említett területhez. Egyrészt ezeken a helyeken árgus szemekkel figyelik a Google által hozzájuk hajtott forgalmat – igénylik is ezt nagyon -, másfelől viszont iszonyú lassan mozdulnak és reagálnak az újdonságokra. Pedig nyilván mindenhol vannak szakemberek, akik figyelik a keresők háza táján bekövetkezett változásokat, és javaslatokat tesznek azok kivitelezésére. (Ok, tudom, hogy egy mamut méretű cégnél ez nem egyszerű – valamiért a tengeren túl ez is működik -, de itt most már lassan évek telnek el anélkül, hogy bármi történne.) Pedig a látogatóért folytatott versenyben, amikor neve nincs aggregátor oldalak is viszik a kontentet és a látogatót, azt hiszem meg kellene ragadni minden lehetőséget. Ennek egyik eszköze lenne pl. a “rel=author” markup. (Meg úgy alapvetően az összes rich snippet!)
Ezt a nyár elején tolta ki a Google, azóta pedig a találatok közt is felbukkannak már, mint pl. itt is látható:
A “google panda update”-re kerestem rá, és a snippetben Danny Sullivan mosolyog ránk, mint az adott cikk szerzője. De miért is jó ez nekünk? Egyfelől vizuálisan kiemelt a találat – mint az összes többi jelölés esetében is, ezért is rich snippet a neve többek közt -, ami vonzza a szemet. Másfelől ha ismert a szerző vagy a weboldal, akkor sokkal szívesebben kattintom le, mert tudom, hogy ez az arc jókat ír és vágja a szakmát. Autoritás és bizalom. Fontos mindkettő!
További infók a rel=author jelölésről
Authorship markup and web search
Author information in search results
Authorship / Szerzőség(magyar nyelvű segítség
Friss: Tegnap jelent meg a Google Webmestereknek szóló blogján – link fent említve -, hogy a rel=author -al kapcsolatos statisztikák elérhetőek lesznek a Google Wemester Eszközök felületén is. Láthatjuk, hogy mely oldalaknál jelent meg ez a “kiemelés”, mennyien kattintották le, stb. Egyelőre ez még nem érhető el mindenkinek, de hamarosan láthatjuk majd. Clicks and impressions for authors
Végszó
Hatalmas ziccert hagyunk ki ha nem igyekszünk kihasználni a rich snippetek adta lehetőségeket. Mert itt nem azzal kell sakkozni, hogy vajon “ha 10 századmásodperccel csökkentem az oldal betöltődési idejét, akkor jobb helyezésem lesz?”, hanem nyilvánvaló, egyértelmű előnyeink származnak belőle.
És igen, Google+ profil szükséges hozzá. Kinek nincs? És igen, idehaza egyelőre még nem jelenik meg minden típus a keresőben. Vágom. De meg fog! És mi minél hamarabb használjuk, annál hamarabb lesz nekünk. Apróság, mint ahogy az implementálása is. De ez, és a preziben is említett vagy a Schema.orgon megtalálható jelölélesek mind-mind lehetőségek. Amikkel egyelőre még csak nagyon kevesen élnek. Jó lenne pedig! Nem csak sírni, hogy kell a forgalom.
http://insidesearch.blogspot.com/
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/