Caffeine jó sok cukorral

Nem hagyott nyugodni a Google új keresője körül felmerülő kérdések áradata, ezért összeesküvés-elméletek gyártására vetemedtem.

A legsarkalatosabb pont, hogy vajon miért most jött el az a pillanat, amikor a Google a segítségünket kéri abban, hogy az új keresőjének publikus felületét használva, az ott kapott találatokat összevessük a megszokott keresőből érkező találatokkal, és azokat jelentsük is neki.

Nyilván nagyon sok emberhez jutott el a hír, sokan végeztek is pár ego search-öt, de már jóval kevesebben vették a fáradtságot, és jeleztek valami gubancot, és mégkevesebben látogattak el ma is az oldalra, hogy ott tudják le a napi keresésadagjukat. A beérkezett adatokat aztan fel is kell dolgozni, talán csoportokba is tudják őket szedni, de hogy ez alapvetően bármit is befolyásolna, afelől vannak kétségeim.

A Google eddig is nagyon jól megvolt az algoritmusváltásaival magának, évente csinálnak 300-400 apró módosítgatást, és kész. Ez itt nem a Google Wave, amiből fejlesztő változatot kell kiadni, ez itt a kereső, ami az Adwords-ön keresztül éves szinten dollármilliárdokat hoz, vagy úgy is mondhatnám, hogy a bevételeinek 97%-a ebből származik. Ennyire fontosak lennének a felhasználói visszajelzések? Ennyire azért szerintem nem. Ha pedig akarják, akkor meg tudják oldani “házon belül” is, vagy a quality raterek és egyéb megoldások segítségével, ahogy azt valószínüleg teszik is. Emberekre bízni a döntést nagy hiba, ezt ők is tudják. Persze a véleményeket ettől figyelembe lehet venni.

Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy minden Google közeli ember azt nyilatkozta, hogy alapvetően egy teljesen új architektúra jön, nem új algoritmus, hanem valami alapjaiban más. Ez alapvetően lehet is, csak nem így ebben a formában ahogy most látjuk. Ez csak porhintés.

Az új kereső amúgy sem hoz szinte semmi újat, kicsit össze vannak kavarva a találatok, egy-két kapcsolót átbillentve pedig az egyik éppen lassabban vagy gyorsabban szolgálja ki az adott keresést, és a találatok száma is hasonlóképpen manipulálható, csak épp annyira, hogy az emberek és versenytársak figyelmét elvigye egy teljesen más irányba.

A felület amúgy is változatlan, de hülyék is lennének az okos alkalmazottaik által kitalált újdonságokat nagydobra verni ezen a, khmm, piacon. De persze az is lehet, hogy a felület egyáltalán nem fog változni. De akkor mitől lesz alapjaiban új a történet? Miért nem csak egy sima algoritmus tweak az egész?
Matt Cutts azt mondja, hogy az ahogy a Google a weboldalakat indexeli az újra lett gyakorlatilag írva. Ööö, ez miben is érinti a felhasználókat? A találatok kiválogatása az indexből akkor is egy algoritmus feladata.

A Google szeret bolondozni, amikor a Gmail kijött, szándékosan időzitettek április elsejére, hogy az emberek ne tudják eldönteni, hogy ez csak egy tréfa, vagy tényleg itt van egy email rendszer, powered by Google.

Szóval vannak kétségek, de valami biztos történni fog, és ez talán még az idén kiderül majd.