Teendők “elsötétülő weboldalak” esetében

Szerző:

2011 január 4Keresőoptimalizálás

Ha valaki úgy dönt, hogy holnap – január 5.-én -, csatlakozik a blackout4hungary eseményhez, tiltakozásképpen az elfogadott médiatörvény ellen, akkor jobb esetben eszébe juthat, hogy mi lesz ilyen esetekben az oldalt meglátogató keresőrobotokkal? Mennyire fogja ez az “állás” befolyásolni a keresőkben elért helyezéseimet, milyen negatív hatásai lehetnek.

Az elsötétítés többféle is lehet. Biztos lesznek, akik csak a nyitóoldalt sötétítik el, így csatlakozva a tiltakozókhoz, és lesznek, akiknek az összes weboldaluk fekete képernyőt mutat majd.

Az, hogy melyiket választjuk, rajtunk múlik. Kicsit persze csalhatunk, és Google Analytics-ben – vagy az egyéb használt analitikai eszközben – megnézhetjük, hogy mekkora forgalmat és milyen forrásokból kap csak a nyitóoldalunk, és milyet az egyes aloldalak összesen.

A látogatókat persze lehet tájékoztatni, hogy ez miért is történik – a http://www.blackout4hungary.net/hu/ oldalon kint lévő szöveget lehet használni nyugodtan -, ám a keresőrobotok akármilyen okosak is, nem fogják megérteni és érzelmileg mérlegelni vagy minősíteni a lépésünket, ők teszik a dolgukat.

Az elsötétítés 24 órára szól, ami azt is jelentheti egy kevésbé forgalmas site esetében, hogy a keresőrobotok ez idő alatt nem is látogatják meg az oldalunkat. A Google Webmaster Tools eszközei között, a Diagnostics/Crawl Stats menüpont alatt szerezhetünk erről információkat.

Készüljünk azonban inkább arra, hogy arra jár eggy kósza robot, és mi nem szeretnénk, ha a “tiltakozó” oldalunk kerülne feltérképezésre.

Tegyük amit ilyen helyzetekre a Google is javasol. Állítsuk be, hogy az oldal 503-as HTTP státusz kódot adjon vissza a lekérésre.

503 (Service unavailable). The server is currently unavailable (because it is overloaded or down for maintenance). Generally, this is a temporary state.

A robot megkapja az említett státuszt, tudni fogja, hogy mi a helyzet, és később újra próbálkozik. És nem “viszi el” az ott található tartalmat.

Mentsünk el tehát mindent ügyesen – backup sosem árt :) – és hozzunk létre egy új index.php file-t, vagy egy bármilyen egyéb .php kiterjesztésű file-t (ezesetben viszont a webszervernek tudnia kell, hogy _ezt_ kell megjelenítenie! Apache esetén ezt a DirectoryIndex direktívával lehet megadni!), és helyezük el benne a következő kódot:

<?php
header(‘HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable’);
header(‘Status: 503 Service Temporarily Unavailable’);
header(“Retry-After: 86400”);
?>

Majd írassuk ki a megjeleníteni kívánt szöveget. Tehát ugyanebbe a file-ba menjen bele a HTML kód a szöveggel. Mentés, próba. (Firefoxban a Live HTTP Header nevű bővítménnyel ellenőrizhetjük a státusz kód sikeres beállítását.)

Más megvalósítások is szóba jöhetnek, a lényeg azonban az, hogy az adott oldal _mindig_ 503-as státusz kódot adjon vissza!

Helyezés (ranking) ügyben azt hiszem sok félnivalónk nincs, hiszen hosszabb-rövidebb site leállások elő szoktak fordulni, és alapvetően a tartalmunk nem változik, hanem visszaáll minden a régi kerékvágásba.

Lehetőleg Cloaking-al ne is próbálkozzunk, azaz ne próbáljunk meg más tartalmat mutatni a keresőrobotok számára mint a felhasználóinknak, mert abból csak baj lehet. Eddig is figyeltek erre, ám pont nem rég Matt Cutts egyik tweetjében figyelmeztetett, hogy 2011-ben mégjobban figyelnek majd.