Interjú: Magyarországon teret nyertek a „lehúzós” tudakozók… – Papuscan Imre, Cylex Tudakozó

Folyamatos vitatéma – nem csak a SEO szakmán belül -, a különböző cégkatalógus oldalak jelenléte a keresők találati listájában. Hasznosak, feleslegesek? Megoszlanak a vélemények, ezért aztán egy kompetens személyt kértem fel, hogy mutassa be kicsit jobban ezt a területet nekünk. Papuscan Imre a Cylex Tudakozó képviseletében adott választ a neki feltett kérdésekre.

Papuscan Imre - Cylex Tudakozó

Előljáróban bemutatnád nekünk röviden a Cylex Tudakozót, és hogy mivel foglalkoztok pontosan?Elsősorban online cégkatalógusok készítésével és üzemeltetésével foglalkozunk. A Cylex (ejtsd szájleksz) név a CYber LEXicon szavakból ered, sok nyelvben nehézséget okoz a kiejtése, megjegyzése, de mára már kezd igazi nemzetközi brand lenni.

A német partnerek a 90-es években kezdték az ipart, amikor még mindenki nyomtatott kiadványokban keresett szolgáltatásokat és az internetet linkgyűjtemények uralták, viszont nagyon kevés cégnek volt weboldala . Hamar piacvezetőkké váltak és tevékenységüket kiterjesztették más országokra is. A 2006-os év fordulópont volt a Cylex életében – személyes kapcsolatok láncolatán keresztül eljutnak Nagyváradra és megalakul a romániai cég. Az olcsó és képzett munkaerő, német, angol stb. nyelvtudás, kedvező adózási feltételek mind hozzájárultak a döntéshez, hogy éppen Váradon nyíljon meg az iroda. Egy-két beszélgetés a tulajdonosokkal meggyőzött, hogy csatlakozzak és vegyek részt a csapat kiépítésében. Nem volt könnyű döntés – egyrészt mert nem hittem el, hogy abból meg lehet élni, hogy hirdetéseket jelenítünk meg az oldalon :) – másrészt az előző munkahelyemen komoly problémát jelentett, hogy három ember egyszerre kilép. Programozóként alkalmaztak – ez a szakmám, ebben volt tapasztalatom – bár internetes projektekben nem dolgoztam még, azelőtt is főleg webprogramozással foglalkoztam. Az első projektünk a Cylex Tudakozó volt – mivel kevesen voltunk nem csak programozással foglalkoztam hanem piackutatással, online marketinggel, SEO-val, adatfeldolgozással, néha még az ügyfelekkel is beszéltem telefonon. Mára a Cylexnek világszerte kb. 100 alkalmazottja van és folyamatosan alkalmazunk embereket minden szakterületen.

Te pontosan mit csinálsz a cégnél, illetve mióta foglalkozol SEO-val?
Jelenlegi feladatom elsősorban a fejlesztések koordinálása, SEO, stratégiai döntések előkészítése de nagyon sokat foglalkozom adatbázis optimalizálással is. Kódot már keveset írok de gyakori az amolyan „tűzoltó” munka – ahol hírtelen felmerül egy komoly probléma hívnak és igyekszem segíteni.

Milyen csapat áll a Cylex mögött?
A csapat egy része fejlesztéssel foglalkozik, folyamatosan jelentkezünk újításokkal, egyre több ingyenes szolgáltatást tudunk nyújtani a feliratkozott cégeknek. A kollégák jelentős része pedig az adatminőségért felel különböző országokra és nyelveken. Ez utóbbi jelenti a legnagyobb kihívást – a vállalkozások adatai olyan mértékben és iramban változnak, hogy komoly erőfeszítést jelent mindig aktuális információt mutatni. Ez a munka kézi és félautomatizált feldolgozást jelent de ide tartozik az egyre növekvő ügyféltámogatás is.

Hogy látod a hazai “cégkatalógus oldal” helyzetet, ha lehet ilyet kérdezni?
A Cylex Tudakozó volt az első „modernebb” cégkatalógus a Cylex történetében úgy technológiai mint design szempontból. Egy igazi sikersztori, hiszen a 2007-es indulás után pár évre már a leglátogatottabbak voltunk Magyarországon. A magyar piac egészen különleges volt több szempontból – itt a korábban jól menő, több évtizedes hagyománnyal rendelkező nyomtatott szaknévsorok későn eszméltek rá arra, hogy mekkora lehetőség van az internetben, sőt túlzás nélkül állíthatom, hogy a túlélésük egyetlen útja lett volna. Nyugat-Európában a mai napig verhetetlenek népszerűségben azok az arany oldalak akik idejében léptek. Sok országban nem ritka, hogy két cégkatalógus is legyen a 100 leglátogatottabb oldal között, nekünk még nem sikerült bekerülni. Magyarországon ehelyett teret nyertek a „lehúzós” tudakozók. Pénzt kértek a feliratkozásért, némelyek olyan vállalkozásoktól is akik nem kérték, hogy ott legyenek. Fűt fát ígértek, garantált első helyezést a Google-ben, látogatók tömegeit – sok pénzt kértek és keveset adtak. Sok kárt okoztak a piacon – a kisvállalkozók bizalmatlanokká váltak nem csak a cégkeresőkkel szemben de az általában az internetes hirdetési rendszerekkel szemben is. Ma már egészen más a helyzet, cégkereső feliratkozásért nem lehet pénzt kérni és megjelent a Google Helyek is a magyar piacon. Egy-két ügyes ügynök még megtalál néhány naiv vállalkozót aki fizet, hogy bekerüljön a katalógusukba de ennek az üzleti modellnek örökre befellegzett.

Nagyon sok cégadatbázis van és szinte minden hónapban jelenik meg egy újabb játékos a piacon. Őszintén én nem tudom, hogy miből élnek meg, szerintem egy normális fizetést sem tudnak összeszedni egy hónapban, ez nem egy hatalmas biznisz Magyarországon még piacvezetőként sem. Mindenkinek meg van a joga, hogy új szereplőként próbálkozzon feljutni a nagyok közé de ha ez hosszú ideig nem sikerül, le kellene vonni a következtetéseket és más üzletágban próbálkozni.

Annyi már a cégkatalógus a találati oldalakon, hogy nem csoda ha ellenszenvvel tekintenek ránk. Sokan a hasonló szolgáltatások létjogosultságát is megkérdőjelezik. A vállalkozások jelentős részének nincs honlapjuk vagy ha mégis akkor az gyengén felépített és optimalizált. Ezek nélkülünk láthatatlanok lennének az interneten. Igyekszünk egyre több olyan szolgáltatás nyújtani ami által egymásra talál ügyfél és vállalkozás: különleges ajánlatok, kedvezmények meghirdetése, ingyenes telefonálás, hogy csak néhányat említsek. Ami talán a legfontosabb, hogy véleményeket lehet írni és olvasni a cégekről – ezek nem lennének hitelesek a cég saját honlapján, hiszen fennáll a gyanú, hogy kimoderálják a nemtetsző hozzászólásokat. Az a cégkereső valóban nem a leghasznosabb ami egyszerűen csak felsorolja a „névjegykártyákat” – ennél ma már jóval többet kell adni.

Ti vagytok a legnagyobb magyarországi cégkatalógus ha jól tudom, a kisebb oldalak nem sok vizet zavarnak, de mi a helyzet a Google-el?
Legnagyobb konkurenciánk talán a Google Helyek és a Hotpot. A Google meglehetősen sunyin építette fel ezt a szolgáltatást. Először csak átvette a cégadatokat másoktól és felpakolta a térképre. Amint elég sok vállalkozás iratkozott fel saját kezűleg már nincs szüksége a korábbi partnereire. Megjeleníti a felhasználói véleményeket külső forrásból (Yelp, Tripadvisor, booking.com stb.) de folyamatosan gyűlnek a saját felhasználók által megírt vélemények és egy idő után már elég lesz csak ezeket mutatni. Sőt a Yelp, Tripadvisor stb. maguk kérik, hogy a Google ne vegye át a tartalmaikat mert nem visz látogatót az oldalukra. Aztán majd jönnek algoritmus updatek és a Google marad az egyetlen yellow pages a találati oldalakon. Ez megfelelhet egy ideig a látogatóknak és a vállalkozásoknak is, de amint fizetni lehet kiemelt megjelenésért (Google Tags) már nem tűnik tisztességesnek ez a politika. Ez egy pesszimista jóslat – valószínű, hogy marad egy szelet kenyér másoknak is.

Lehet hallani mindenféle Google ellenes összefogásokról, például az amerikai Yext így hirdeti a termékét (Yext Tags) – valójában azonban nincs másról szó mint, hogy az eladási ügynökök több portál reklámfelületét értékesítik egyszerre. Ezen a Google is mosolyoghat minden hónapban amikor kiküldi az AdSense csekket a Yextnek :). Az igazi Google ellenes harc abból állna, hogy sokan egyszerre lecserélik az AdSense-t és kitiltják a googlebotot. Ez egyelőre elképzelhetetlen.

Említed, hogy sokan ellenszenvesen tekintenek a cégkatalógusokra a találati listákban. Ez mindenpiacon megfigyelhető, vagy csak magyarországon? Ennek az “ellenszenvnek” az oka az lehet, hogy nagyon sok hasznos tartalmat nem kínáló cégkatalógus is jelen van, vagy pedig valamiért a felhasználók jobban szeretnének az “eredi” honlapra eljutni, mert azt hitelesebbnek veszik?
Ha az emberek megtalálják amit keresnek akkor nincs probléma. Sajnos Magyarországon több a gyenge minőségű cégkatalógus mint más országokban. Nekem nemrég azt „hazudta” egy konkurensünk, hogy a közelben 11 indiai étterem van de egy sem volt. Máskor nincs elég adat de ha feliratkozom akkor elküldik emailben. Általános probléma, hogy elavulnak az adatok – szerintem ebben a szakmában az a legnagyobb kihívás, hogy friss információkat szerezzünk. Ha csődbe megy egy vállalkozás, nem működnek a régi email címek, telefonszámok, a legkisebb gondja a cégtulajdonosnak, hogy eltakarítsa az internetről az unokaöccse által felpakolt adatlapokat.

Az emberek többnyire termékeket, szolgáltatásokat keresnek, ha mégis cégnévre keresnének akkor talán jobban örülnek az eredeti honlapnak (ha van egyáltalán). Ebben az esetben már nincs értelme SEO-nak, marketingnek, hirdetésnek – az ügyfél tudja, hogy kitől mit akar vásárolni. Szerintem a felhasználók nem bánják ha egy szolgáltatásra keresve összehasonlítást kapnak, hogy hol olcsóbb, hol jobb, melyik van közelebb, melyik van éppen nyitva stb. Egy céges weboldal vendégkönyve helyett érdekesebb lehet egy független katalógusban olvasgatni felhasználói véleményeket. Spórolhat is a látogató, mert megtalálja az aktuális ajánlatokat vagy azzal is, hogy ingyen hívhatja a céget. Összefoglalva jó adat kell, hozzáadott érték és könnyen használható oldal – sajnos ez nincs meg mindenkinek. Mi igyekszünk hasznosak lenni.

Sokan azért nem szeretik a cégkatalógusokat mert ellenfelet látnak bennünk: néhány SEO-s aki kis cégeknek dolgozik, vagy akár maguk a cégek is mert képtelenek megelőzni a honlapjukkal a katalógusokat a találati listán. Nekünk nincs sem asztalos műhelyünk, sem panziónk – inkább partnerként tekintsenek ránk!

Kaptok esetleg panaszos leveleket? :)
Kapunk de egyre kevesebbet és egyre finomabb hangvétellel. Most éppen van egy „sorozatpanaszosunk” – egy komoly technikai tudással rendelkező illető aki kinyomozhatatlan helyről küldözget álnéven mocskolódó emaileket. Közhelynek tűnhet de mi nagyon komolyan veszünk minden negatív kritikát és folyamatosan elemezzük, hogy hol lehet jobbá tenni a szolgáltatást. Az interneten is monitorizáljuk, hogy ki mit beszél rólunk és kielemezzük, reagálunk rá. Nemrég valaki panaszkodott az összes cégkatalógusra, köztük ránk is, hogy nem találja meg amit szeretne. Kiderült, hogy nekünk egész jó adatunk volt és sok idegességet megspórolt volna, ha nálunk keres – egyetlen cég volt a településen akinél végül vásárolt is. A cég honlapja egyébként nagyon gyenge volt SEO és tartalom szempontjából.
Szerencsére azok vannak többségben akik elégedettek velünk. Sokkal több pozitív visszajelzés érkezik – elsősorban a feliratkozó cégektől tudjuk, hogy rengeteg vásárlójuk érkezik a cylexes adatlapról – azt jelenti ők mind megtalálták amit kerestek. A rendszeren keresztül kiküldött emailek és a felhasználói vélemények egyre növekvő száma is azt jelzi, hogy sok ügyfél és cég talál egymásra a Cylex Tudakozón.

A ti üzleti modelletek, hogy épül fel? Látok Google Adsense hirdetéseket az oldalaitokon, van e mellett más bevételi forrásotok is?
Az üzleti modell úgy hangzik, hogy minden ingyenes és az oldalakon elhelyezett reklámfelületekből jönnek a bevételek. Magyarországon a fő bevételi forrás a AdSense, de ezenkívül van saját reklámrendszerünk is kiemelt hirdetésekkel. Más országokban vannak partnereink akik értékesítik a reklámfelületeket.
Ugyanakkor tervezünk egy csomó olyan szolgáltatást ami más üzleti modellben működik és a Cylex Tudakozóról sok felhasználót tudunk majd átvinni.

A katalógusotokban szereplő cégek gondolom elégedettek az általatok “vitt” forgalommal, van közvetlen kapcsolat köztetek és a cégek között?
Sok céggel kommunikálunk telefonon és emailben nap mint nap, de egyre gyakoribbak az offline aktivitások. Standunk van kiállításokon, szoktunk előadásokat tartani kisvállalkozóknak internetes dolgokról. Egy-egy ilyen esemény után hosszú időre feltöltődünk pozitív energiával mert várakozáson felüli az elégedettségük.

Egyfelől sokat köszönhettek a Google-nek, másfelől utalsz rá, hogy ő az egyik legnagyobb konkurensetek, bár a Google Tags ha jól tudom még nem érhető el itthon, a Hotpot pedig valószínűlegelég kevés felhasználóval bír. A Google Helyek biztos vesz el forgalmat előletek viszont, miregondolsz ilyenkor, amikor azt látod, hogy a Google egyre nagyobb szeletet hasít ki ebből a tortából is? Gondolom nem csak legyintesz, és betudod, hanem ösztönöz is újabb megoldások és lehetőségekalkalmazására.
Egyelőre még nem volt számottevő forgalomcsökkenésünk a Google Helyek miatt egyetlen országban sem. Sőt mióta a Google megjeleníti a cylexes felhasználói véleményeket a Helyekben szinte az összes angol nyelvű országban ahol jelen vagyunk még nőtt is a forgalom, de mindenképpen több vélemény jön, hiszen a látogatók megtanulják, hogy a cylexen lehet véleményeket írni és olvasni, és ha írnak akkor az előkelő helyen jelenik meg a Google cégkeresőjében. Várjuk, hogy az összes országban legyen rich snippet minden adatlapnál ahol vélemények vannak – ez remélhetőleg hoz még néhány plusz látogatót. Természetesen a közösségi médiából is egyre több látogatóra számítunk – minden véleményíró felhasználó de ugyanúgy a cégek aktivitása is azonnal fenn van a Facebookon és ismerőseik reagálhatnak rá. Ezenkívül vannak még olyan terveink amikkel sok embert tudunk hozni a cégek honlapjáról vagy partner oldalakról. Egészen nagy nemzetközi cégekkel fogunk együttműködni több országban, helyileg (Nagyváradon) is komoly üzletfejlesztésbe kezdünk Szerintem idén sokat fogunk szerepelni a hírekben. Egyre többet fektetünk brandépítésbe, szép új designt kapott az oldal, lesz egy szimpatikus kabala figuránk is. Sok tervünk van és a piac meghatározó szereplője szeretnénk lenni hosszú távon.

Ha magyarországon is “elérhető” lesz a Google legutóbbi Farmer/Panda update-je, mit vársz tőle? Lesz valami pozitív esetleg nagatív hozadéka számotokra?
A „Panda (Farmer) Update” szerintem nem több mint egy figyelmeztetés és egy új útnak a kijelölése, felhívás, hogy minőségi tartalmat hozz létre. Van pár áldozat, de nem hinném, hogy a keresőminőség rövidtávon javulna tőle. A „low quality content” csak rövid ideje létezik a Google szótárában, nem egyértelmű a meghatározása, a Google fog elég időt hagyni az alkalmazkodásra. Úgy tűnik, hogy az ismert brand, jó design és használhatóság sokat nyomnak a latban, hiszen ettől szimpatikusak az oldalak – ez nem csak a tartalomról szól.

Az amerikai oldalunkon volt némi csökkenés, de igazából nem tudjuk, hogy az update miatt esett-e a látogatottság, mert éppen egy sor komoly módosítást teszteltünk. Ott amúgy is viszonylag kicsik vagyunk és gyakoriak a hírtelen csökkenések és növekedések. Meglepne, ha a Cylex Tudakozó látogatottsága úgy csökkenne, hogy más cégkatalógusok előre törjenek. Van pár gyenge magyar oldal, aminek el kell tűnnie, de nem feltétlenül a Panda-update miatt. Én nem hinném, hogy hosszú távon nagyobb oldalak veszíteni fognak az algoritmusváltozás után. Mindenki (mi is) levonja a következtetéseket és szebb, hasznosabb oldalakat csinál. A mi üzleti modellünk nem ellentétes a Panda-update elveivel – van akinek igen. Ezután még inkább igyekszünk előtérbe helyezni a felhasználók (cégek, véleményírók) által létrehozott hasznos tartalmakat és megszüntetni vagy háttérbe szorítani a kevésbé hasznos oldalakat.

A magyarországi SEO szakmáról, ennek a területnek a megítéléséről és tevékenységéről, a piacról milyen kép fogalmazódik meg benned?
Ha jobban belegondolok nem is ismerem elég jól a magyarországi SEO szakmát. Azt a részét amikor megrendelésre dolgoznak pedig egyáltalán nem. A Superseo konferencia előadói, előadásai, résztvevői bebizonyították, hogy Magyarországon nemzetközi szintem művelik a SEO-t.. Viszonylag aktív tag vagyok a „Webmesterek, oldalgazdák” súgófórumban, ott azt látom, hogy nagyon sok amatőr foglalkozik SEO-val, rengeteg hibát követnek el de hála 3-4 tagnak, akik hivatásszerűen segítenek, mindig profi választ kapnak kérdéseikre. Amikor elkezdtem más fórumokban olvasgatni meglepett, hogy mennyi linkgyűjtemény-gyártó tevékenykedik mind a mai napig. Bosszantott, hogy ez elfogadott és hatékony módszer lehet, mivel én cégen belül azt hangoztattam, hogy az ilyenfajta linképítés a múlté és a legjobb esetben is haszontalan. Ennek ellenére ezek a linkgyűjtemények nemhogy megszűnnének, inkább igyekeznek látszólag megfelelni a Google irányelveinek: jó struktúra, egyedi tartalom. Némelyik cégkatalógusnak álcázza magát vagy könyvjelző oldalnak, némelyik egy valósnak tűnő élmény leírásába rakosgat linkeket – kritikus szemmel nézve ezek haszontalanok a felhasználónak és csupán egy linkpiramis alapjai. Nem értek egyet azokkal, akik szerint a SEO a keresőminőség kárára megy. Mivel ez a Google játszótere, a Google szabályaival és ellenőrzésével, kizárólag az ő felelőssége ha egy kevésbé jó találat van a listában egy nagyon hasznos előtt.

Végezetül tőled is megkérdezném, ami az előző posztban a blog olvasóitól kérdeztem: Te mit nem szeretsz a Google-ben?
Egyre inkább félek a Google-tól mert egyre jobban függök tőle. Érdekes kihívás lenne, ha egy hónapig nem használnék egyetlen Google szolgáltatást sem.
Nem szeretem, hogy kevesebb dolgot árul el a Webmaster Toolsban, mint amennyit tud. A különböző rangsorolási tényezők értékeit érdekes lenne látni. Könnyebben lehetne manipulálni egy teljesen nyílt és áttetsző algoritmust? Valószínűleg igen.

Köszönöm az interjút Imrének, és további sikeres munkát kívánok neki!

4 hozzászólás - “Interjú: Magyarországon teret nyertek a „lehúzós” tudakozók… – Papuscan Imre, Cylex Tudakozó”
  1. Herczog Zsombor

    A “lehúzós” tudakozók….heti 2-3 jelentkezik be telefonon,hogy lejárt a regisztrációm(ami sose létezett,ők “lopták”az adatokat valahonnan) és egyeztessünk adatot,hogy hová küldhetik a számlát.
    Én egyedül rendezem az ilyen dolgokat,tehát emlékeznék,ha igénybe vettem volna ilyen fizetős szolgáltatást.
    (egy kis pedál: egyébként is minek hisz ott van nekem a Cylex)
    Gondolom nagyobb vállalkozásokat,ahol nem egy ember intézi az ilyesmit,sikerül is lehúzni nem kevés pénzzel.
    De lehetne még sorolni a hasonló próbálkozásokat.

  2. Stinner László

    A rendszeresen zaklató brókercégek helyét átvették a tudakozók. Néhányan már nem is hívnak, csak kiküldik a szerződést és a díjbekérő számlát.

  3. Krisztián

    cylex számára elég csúnya eredménnyel zárult a panda updata folytatása Angliában. -96,46% Ennek tükrében gondolom félve várják, hogy a további országokban milyen hatása lesz.
    http://blog.searchmetrics.com/us/2011/04/12/googles-panda-update-rolls-out-to-uk/

  4. emerikusz

    – Mennyi?
    – 96,46
    – Mi 96,46?
    – Mi mennyi?
    Ezek mindenféle visibility indexek és nem a valós forgalomcsökkenést jelentik. Nagyjából tavaly őszi szinten van a látogatottság és megmaradt a cégkeresők rangsorában elfoglalt helyezés. Ez valószínűleg a többi országban is így lesz. Az eddigi elemzéseink eredményei nem feltétlenül vannak összhangban a Panda Update kapcsán kiadott hivatalos közleményekkel – így nehéz eldönteni, hogy milyen irányban változtassunk. Egy tavaszi nagytakarítás mindenképpen hasznos lesz hosszú távon.