Aardvark – Én kérdezek, Te felelsz – A földimalac hozza a választ

Szerző:

2010 február 14Google Keresők

A múlt héten a Google Buzz megjelenése elnyomott minden más Google hírt, de volt egy “apróság”, ami számomra sokkal izgalmasabb volt ennél. Na persze csak miután picit mélyebben meg is néztem miről van szó.

Az alap hír – amit idehaza szinte le se hoztak – annyi, hogy a Google 50 millió dollárért felvásárolt egy 2007 végen alapított vállalkozást, az Aardvark-ot, ami egy Social Search Engine. Csak itt minden máshogy működik mint egy “normál” keresőnél, bár ahogy látni fogjuk, algoritmusok itt is vannak.

Az Aardvark ahogy említettem egy Social Search Engine, ahol kérdéseket tehetünk fel – egyelőre angol nyelven -, amikre aztán egy hús-vér ember válaszol majd a kiterjesztett közösség hálónkból. Néhány percen belül. Lehet, hogy a világ másik feléből. A kérdéseket feltehetjük SMS-ben, Twitteren. emailben, a webfelületen, mobilon – az iPhone program nagyon jó! -, vagy valamilyen Instant Messengeren keresztül. (A nem publikus verzióban voice search is van már.)

Ahogy a készítők mondják, a fő különbség egy hagyományos keresővel szemben, hogy míg ott a megfelelő dokumentumot, weboldalt kell megtalálni, addig itt a megfelelő személyt, aki
megválaszolja majd a kérdésünket.

Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy ez persze tök jó, de használhatom a Google-t is, és nem kell perceket várnom a válaszra. Ez igaz is, éppen ezért fontos leszögezni, hogy az Aardvark nem egy Google kihívó, teljesen más pályán nyomul.

De mindjárt jobban megértjük. A különbségeket legjobban a – The Anatomy of a Large-Scale Social Search Engine – írás magyarázza el.

Ez a hagyományos keresőket a Könyvtár modellen keresztül mutatja be, ahol ugye van a könyvtár – a keresőindex -, az emberek pedig kulcsszavak – kartotékok – alapján keresnek, hogy kézhez kapják a megfelelő könyvet – weboldalt, információt, képet, videót, stb.

Ezzel ellentétben van a Village modell, ahogy egy faluban vannak információk amik szájról szájra járnak, nem írják le ezeket, és néhány ember tudja csak őket. Ebben az esetben az információ kinyeréséhez, megszerzéséhez a megfelelő embert kell megtalálnunk, aki birtokában van annak. Ezt csinálja az Aardvark.

Ahogy a tapasztalatok mutatják, a hagyományos keresők nagyon jól működnek konkrét tények, adatok, navigációs és egyéb keresések tekintetében, míg a Social Search Engine-ek jobbnak bizonyulnak, ha tanácsok, vélemények, javaslatok megfogalmazásáról van szó.

Ennek megfelelően pl. az Aardvark-on a hosszabb, nem általános kérdések dominálnak és működnek jobb hatékonysággal, hiszen arra a kérdésre, hogy “Tudna valaki mondani egy éttermet Budapestben a VI. kerületben, ahol van pelenkázóasztal és vegetáriánus menü?” a Google segítségével egyelőre nehézkes lenne kielégítő választ találni.

A rendszerbe való regisztráció során, ami történhet Facebook vagy Google account segítségével is, feltérképezésre kerül az aktuális közösségi hálónk, és a rendszer megnézi, hogy onnan ki használja a keresőt. Ezután meghatározásra kerülnek különböző témakörök, amikben mi tapasztaltnak, járatosnak érezzük magunkat, pl. zene, marketing, politika, üzlet, főzés, divat, stb. Persze azon kívűl, hogy mi mit adunk meg, a rendszer igyekszik még más forrásokból is kitalálni, hogy milyen területeken lehetünk kompetensek. Erre persze jogot kell neki adnunk, pl. a Twitter csatornánk, vagy a Facebook bekötésével. Ezeknek a ‘topic’-oknak a meghatározására azért van szükség, hogy sok egyéb tényező és ezek alapján a rendszer meg tudja határozni, hogy a rendszerbe bekerülő kérdést milyen emberekhez irányítsa. Lehet, hogy mi is kapunk majd kérdést.

Adok, kapok. Igazi közösség.

Miután felteszünk egy kérdést, az Aadvark elvégez rajta egy csomó analízist, például megnézi, hogy az tényleg egy kérdés e, van e benne reklám, obszcén szöveg, esetleg spamnek minősíthető. Megpróbálja meghatározni a kérdés témakörét is, amit mi utólag természetesen módosíthatunk is. A lokációra vonatkozó információk szintén meghatározásra kerülnek. Ezek azért mind-mind fontosak, és abban segítenek, hogy a kereső majd a legmegfelelőbb személyhez tudja továbbítani a kérdésünket. (Ha túl egyszerű kérdést teszünk fel, mint pl. “Mennyi a pontos idő?”, vagy “Milyen az időjárás Budapesten?”, akkor egy default választ kaphatunk, egy kapcsolódó normál keresőmotor által adott találattal.)

Az Aardvark 2009 márciusában lett többé kevésbé publikus, és jelenleg kb. 90.000 felhasználója van.

aardvark user growth

A feltett kérdések 87.7%-ára legalább 1 válasz érkezett, és ezek 57.2%-a 10 percen belül. Átlagban kb. 2 válasz érkezik egy feltett kérdésre, az átlagos idő pedig 6 perc körüli. Ezekkel az értékekkel a Yahoo! Answers, de még a Facebook is le van körözve.

aardvark distribution of questions and answering times

Javaslom, hogy a regisztráció után rendesen nézzétek át profilotokban szereplő beállítási lehetőségeket, itt adhatunk meg témaköröket amikben érdekeltek vagyunk, itt tudjuk pl. a Twittert vagy az általunk használt Instant Messengert is kapcsolni. Szintén itt állítható, hogy milyen kérdéseket szeretnénk kapni, és azokat milyen időpontokban.

Fontos előtt tartani, hogy minél több ismerőst hívunk meg, azaz minél szélesebb körű a közeli kapcsolati hálón, annál eredményesebb az egész.

Az iPhone app is nagyon jóra sikeredett, a válaszok tudnak jönni Push értesítésekben is, és lehet köszönetet mondani a válaszért, vagy hibásnak jelölni az.

Szerintem érdemes egy próbát adni a keresőnek, nekem nagyon meggyőző volt, bár arra a kérdésemre, hogy mennyi az átlagos órabére egy SEO tanácsadónak Lengyelországban, még nem érkezett válasz :)

További felmerülő kérdésekre válaszok a Aardvark FAQ-ban