Eyetracking kamerák nélkül

Az elmúlt pár napban egészen véletlenül 2 olyan megoldás is “szembejött” velem, amik Eyetracking megoldást kínálnak, anélkül, hogy valódi emberek szemmozgását analizálnák, miközben azok egy adott weboldalt tekintenek meg.

Ehelyett egy általunk feltöltött képet – screenshot a weboldalról, vagy az analizálni kívánt egyébről – vizsgálnak bonyolult algoritmusok segítségével, és megpróbálnak egy “attention heatmap”-et gyártani. Legalábbis a várható szemmozgásról az első pár másodpercben. Azt tudjuk, hogy a képfelismerés nem jár már annyira gyerekcipőben, a különféle formák, szövegek, azok mérete egész jól azonosítható, és ugyancsak tudunk mit kezdeni a színképekkel, a kontraszttal, és a különböző textúrákkal is.

A kérdés azonban mint minden mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldásnál, hogy hiába az algoritmusok hada, valóban leképezhető e ezekkel a módszerekkel az ember vizuális érzékelése. Nekiestem hát a két szolgáltatásnak, és tettem egy próbát. Sajnos nem tudtam az eredményeket egy valós szemmozgást figyelő teszt eredményeivel összevetni, de szívesen veszem ha valaki esetleg felajánlja, hogy megtesztelhetem a seoblog.hu-t ilyen módon ;)

Fogtam a blog nyitóoldalának screenshotját, és betoltam a 2 elérhető szolgáltatásba, melyek elérhetőek voltak.

Feng-GUI

A Feng-GUI-val napi egy képet tudunk vizsgáltatni ha ingyen használjuk, de elő is fizethetünk persze, kb. 1 dollár / kép áron. A folyamat egyszerű, csinálunk egy .png kiterjesztésű file-t ami kisebb mint 1 megabyte, majd feltöltjük, aztán néhány másodperc után kapjuk az eredményt. Ez lett:

Attentionwizard

Az AttentionWizard a Sitetuners terméke, mely ismerős lehet, hiszen ők elég ismertek a landing page optimization pályán, olyan ügyfelekkel a hátuk mögött mint a Google vagy a Facebook. A szolgáltatás egyelőre private beta, de lehet jelentkezni, nekem elég hamar küldték a meghívót. Jelen fázisban itt is napi egy kép analizálható. A folyamat a Feng-GUI-hoz hasonlóan zajlik. Az ő szolgáltatásuk ezt az eredményt hozta:

Ugye milyen hasonlóak? :) A foltok értelmezése hasonló mint egyéb heatmap-ek esetében, ahol “forró”, ott sok/több figyelmet kap az adott terület. A vonalak a számokkal pedig a bejárt útvonalat jelzik. Laikusként azt mondom, hogy látszólag helyes eredményt adnak, bár a saját blogom esetében ez nyilván nem sokat számít.

Az kétségtelen, hogy ezen megoldások hatékonysága és pontossága össze sem vethető egy valódi infrakamerákkal végzett vizsgálatéval, de némikép támpontot adhatnak a kiinduláshoz, teszteléshez. Főleg ha anyagiak híjján vagyunk.

Itthon is van pár cég ami eyetrackinggel foglalkozik, pl. a hazai piacon idén megjelent Realeyes, vagy az NRC.

5 hozzászólás - “Eyetracking kamerák nélkül”
  1. bkereskenyi

    ha ez érvényes human mintavételnek számít: nekem a twitterdoboz és a keresés volt az első kettő amire ránéztem, a legelső oldalbetöltődéskor. direkt figyeltem ám. :-)

  2. szabi

    ha szemét akarnék lenni, kipróbálnám, hogy mit lép az algoritmus akkor, ha bizonyos elemeken felerősítem a színeket és bekeretezem őket (most a zöld doboz fogta meg a kódot és a bal felső sarok kiemelt pozíció + nagy betű).

    Amúgy ha már itt tartunk, szerintem is túl erős a zöld szín (bár első látogatás után megtanulom, hogy nem ezért vagyok itt) és engem személy szerint zavar, hogy a doboz alja nincs lekerekítve.

    A keresést szintén külön venném és tennék mellé keres gombot, hogy még véletlenül se okozzon agymunkát a lokalizálása (Don’t make me think).

  3. Báder Szabolcs

    Sziasztok,

    Épp most vetődtem ide az oldalra, amikor észrevettem ezt a cikket, eyetracking kamerák nélkül. Felkeltete az érdeklődésemet egyből :)

    Látom, az NRC nem reagált még, így gondoltam, készítek összehasonlításképpen egy-kettő elemezést. Biztosan érdekel titeket is, hogy miképpen “teljesít” mindekettő. Végülis csak a Feng-GUI -t teszteltem (másik Beta accountjára nem vártam tovább, viszont ahogyan láttam hasonló eredményt hoz az algoritmus).

    Ennek eredményeit itt láthatjátok:
    http://docs.realeyes.it/hu/Feng-GUI/

    Véleményem szerint nem adott jó eredményt vissza, még általánosságban sem, pedig a nagyon egyszerű The Economistben megjelent Allianz print hirdetést teszteltem először (mennyivel egyszerűbb egy weboldalnál).

    Ezek után úgy gondoltam teszteljük le egy kicsit nehezebb feladatot, egy hírlevelet. Az Amazon egyik hírlevelét választottam ki, elég régi kutatásunk. Összehasonlítva teljesen más eredmény jött ki, tehát nagyon megvezethet ez a megoldás még. Ezt szintén feltöltöttem, hogy megnézhessétek.

    Pluszban feltöltöttem egy régi összehasonlító tanulmányunkat (Amazon + más hírlevelek összehasonlítása). Hátha érdekel titeket.

    ((Megjegyzés: Azt kell tudni, hogy az eyetracking az adott célcsoport viselkedését mutatja meg. Tehát miképpen viselkedne a te célcsoportod (nyelv, terület, szokás..). Minden kutatás elején ezt be kellene állítani, hogy csak kb. lehessen szimulálni az emberi viselkedést. ))

    Üdvözlettel,

    Szabolcs
    Realeyes

  4. mosquito

    Kedves Szabolcs, nagyon koszi, h megosztottad velunk ezeket az anyagokat, szerintem mindenkinek hasznos lesz!

  5. Báder Szabolcs

    Szia Mosquito, szívesen!
    Én köszönöm a postot, számomra is új volt!