Szakmai faggatózás | Aki válaszol: Bánóczy Zoltán

A szakmai faggatózás sorozat első kiadásában, a seo.blog.hu szerzőjét, Bánóczy Zoltánt – Bano, így talán többen ismerik :) – kértem meg, hogy válaszoljon néhány kérdésre. Zoltán régi motoros, biztos vagyok benne, hogy aki érdeklődik a SEO iránt, az belefutott már a nevébe, a blogjába, esetleg markáns véleményeinek egyikébe :)

Jó régóta űzöd a szakmát ha jóll tudom, egyből keresőoptimalizálással kezdtél, vagy volt valami “felvezetés”? :)

Komolyabban 2002 óta foglalkozom SEO-val, a nagy találkozás 1999-ben történt.

Az Index.hu-nál dolgozva (adserver és webaudit tervezés) azt a feladatot kaptam, hogy a keresőket vizsgáljam meg, melyiket lenne érdemes “megszerezni” a hazai viszonyokra. Kelletlenül végignéztem mindegyiket, már amit ismertem. Írtam egy 3-4 oldalas dokumentumot.

A leadás előtt pár órával jött egy mail egy ismerősömtől, hogy gugle, vagy mi, valami új kereső. Beleveszem ezt is – hátha.

Beütöttem az ultimate tester keyphrase-t: “szex képek” (a pornókulcsszavakkal feltöltött meták működtek akkor SEO-ként még). Az első oldalon akkora szupersztár kontent (akkor még nem volt lokalizáció, de magyar nyelvű hardcore) jött le, hogy pár órát a meetingig rápattantam, és elképedve írtam be a mindenféle kereséseket; jó sokat.

Annyira lenyűgözött, hogy a doksit csak viccből adtam le, egyébként pedig megfogalmaztam azt a mondatomat, amire ma is nagy megelégedéssel gondolok :), jelesül: “A Google olyan jó kereső, hogy már tartalomszolgáltatás.”

Valahol itt indult el bennem valami.

Mi a véleményed a hazai SEO szakmáról? Szerintem sok ügyes ember bolyonghat a térben, de nagyon kevésről tudunk bármit is, te hogy latod?

Baromi sok ügyes, jó képességű ember mozog a keresőoptimalizálási piacon. A képesség azonban egy dolog, másik a konkrét helyzetben leadott teljesítmény.

A ‘szakma’ alapfogásait sokan elsajátíthatják, de operatívra egy-egy konkrét helyzetben mindenki másképp fordítja le. A nagy lila elvekben általában nagy az egyetértés, de hogy egy adott helyzetben arra mi a belátható todo-lista, na, ott már nagy a szórás.

Hungarian SEO Allstarz? :)

Yeah. :)

Az elmúlt években és valamennyire még most is a linkek hajtják a gépezetet, de érezhetően van egyfajta eltolódás más szignálok
erősebb figyelembevételének irányába is, hogy vélekedsz erről?

Igen, a Google a tartalmak minőségi osztályozását, azaz minőségük automatizált megítélését egészen lenyűgözően valósítja meg.

Itt kell megjegyezni, hogy a fenti elvvel, azaz a minőségi tartalom / szolgáltatás elvével szemben menetelő Google-fejőket (kontentrecyclerek, rss-bűvészek, hozzáadott tartalom nélküliek) sosem lehet eléggé gyakran és eléggé súlyosan elítélni.

Megfelelő eszköz szerinted a Google Analytics a SEO-hoz, vagy keresni kell profibb alkalmazást?

Talán az Urchin megfontolandó, de alapvetően az Analytics (szerteszéjjel paraméterezve, kőre filterezve, jól beállítottan) elég szokott lenni tényleg mindenre.

Alámér – tudjuk, adat tűnik el belőle hosszútávon – tudjuk, száz ismert baja van – igen. Azonban mérési standard és hivatkozási alap lett belőle; felesleges cseszegetni.

Alapállapotban sem rossz, de igazán frankó csak ‘cutting edge’-ben tud lenni.

Hogy látod a SEO jövőjét az elkövetkezendő 2-3 évben magyarországon? A felfutás garantált, de vajon megbecsült és elismert lesz-e, és hajlandóak lesznek megfelelő összegeket kifizetni az emberek a minőségi munkáért?

2012-re én azt várom, hogy jól meg fog combosodni a ‘szakma’, addigra sok jó képességű arc fog tudni bizonyítani.

Az igazi szeótanácsadókat, illetve szeótanácsadós projekteket én havi kb. millió, ill. sokszázezer organikus unique júzer nagyságrendben képzelem el. Ez az a nagyságrend, ahol a SEO megfizethető és jól mérhetően hasznos. Ez az a nagyságrend, ahol a SEO igazi kihívás, itt van tétje. Más a havi 1.000 látogatóból elbukni ötszázat, mint egymillióból felet, azaz havi 500.000 baromi jól konvertálható júzert.

Itt már havi 100.000 user is számít, minden rezdülés, apró részlet és változtatás havi N tízezer látogató plusz-mínuszt jelent.

Ahhoz azonban, hogy valaki nagy website-oknál magabiztosan szeótanácsadjon, ahhoz már hasznos megcsinálnia jó pár site felemelését a nulláról a havi egymillió organikus júzerig, illik hibáznia, tudnia kell javítani. Aki nem csinált meg még pár ilyet, azaz nincs empirikusnak nevezhető tapasztalata, az attól hogy jó képességű, még nem feltétlenül – a szó jó értelmében vetten – rutinos és kiszámíthatóan jól teljesítő.

Egy-egy ilyen projekt 2-4 év, szóval aki két hete szeózik, az még nem lehetett abban a helyzetben, hogy.

Milyen SEO témájú blogokat hírforrásokat olvasol és ajánlasz?

Én El Lobot, a Farkast ajánlom. (http://www.bognarstudio.hu/blog/)

Amikor meglátogatsz egy új site-ot, azonnal szakmai szemmel nézed? Mit gondolsz leggyakoribb elhibázott lépésnek, amik visszatérően sok-sok sitenál felbukkanak? Mondjuk itthon. Navigáció, accessibility, design?

Apró túlzás csupán, hogy 7-8 év belföldi turisztikai munkái alatt kb. az összes hazai szálláshely, fürdő és turisztikai szolgáltató weboldalát láttam. Ami náluk a legnagyobb ciki, az a nyelvválasztós-flashes nyitóoldalas webcsoda-rengeteg. Úgy tűnik, még idő kell nekik, hogy megtapasztalják; turizmus már nincsen internet nélkül.

Zárásképpen van valami vicces történet, ügyfélsztori a keresőoptimalizálás világából ami veled történt meg? :)

A keresőoptimalizálás nem egy kifejezetten humoros műfaj, az ember maximum a saját tévedésein mosolyog utólag.

Köszönjük a válaszokat Bánónak, akinek további hasznos munkát és jó sok látogatót kívánunk ezúton is :)

12 hozzászólás - “Szakmai faggatózás | Aki válaszol: Bánóczy Zoltán”
  1. casaro

    Havi egymillió organikus unique user? Ez mondjuk 30 %-os keresőből érkező forgalom mellett – amit egy elég sikeres SEO projekt végeredményeként értékelnék – egy naponta 100.000 egyedi látogatót vonzó oldalt jelent. A Webaudit szerint jelenleg 32 olyan magyar portfolió (nem oldal!) van, amely naponta többet tud felmutatni, mint 100.000 egyedi user. Jó munkát magam és munkatársaim nevében!

  2. mosquito

    sztem a 30%-os keresobol erkezo forgalom nem sikeres SEO projekt :)

  3. casaro

    Ekkora számoknál? Minél nagyobb vagy, annál alacsonyabb a SEO-forgalmad felső korlátja. Magyarán napi 30.000 organikus userhez rengeteg minőségi tartalomra van szükséged, ha ez rendelkezésedre áll, szinte törvényszerűen nagy lesz a direkt forgalmad, illettve a linkeltséged miatt a referered is. Jó eséllyel a SEO forgalmad fog leghátul kullogni arányosan, mégha látogatás számban dönget is. Vagy a rendelkezésedre álló tartalom mennyiségéhez és minőségéhez képest pocsék a brandinged (=direkt forgalom) – ez persze más kérdés.

    De ha máshonnan nézed, akkor szólhat arról is a vállalás, hogy minden nap elhozod a magyarországi Google-felhasználók durván 1 %-át, ennyi a 30.000 organikus user.

  4. casaro

    “Minél nagyobb vagy, annál alacsonyabb a SEO-forgalmad felső korlátja” – mármint százalékosan, látogatószámban pont fordítva:)

  5. mosquito

    igazad van, hamarabb irtam mint gondolkodtam. vagyis kisebb meretekben gondolkodtam, te pedig pont nem errol irtal :)

    igy hat egyetertek azzal amit irsz :)

  6. bano

    casaro,

    A 30%-ra épített teóriád alapja, azaz a 30% mint organikus arány mondhatni légből kapott. Ebből következően a ráépülő értékek (napi 100k visit és 32 portfolió) sem állják meg a helyüket.

    A valóság ezzel szemben az, hogy bőven napi 100 organikus felett is van magyar site és a napi pártízezres organikusból is van meglehetősen sok van, talán 100 környékén valahol.

    Azért érdekes ez csak, mert igazi, izgalmas SEO-t itt lehet csinálni, nem a napi párszázas nagyságrendben.

  7. casaro

    Persze hogyan van 100.000 organikus user feletti oldal, én is dolgozom egy ilyennel, ezért amit írok, nem egészen légből kapott, inkább empirikus alapú. Legalábbis nem kevésbé légből kapott, mint azt írni, hogy “napi pártízezres organikusból is van meglehetősen sok van, talán 100 környékén valahol.” Persze, talán. Egyetértünk abban, hogy nagy számokkal dolgozni sokkal izgalmasabb, mint néhány száz visittel pöcsölni, de ez a mondat – “Az igazi szeótanácsadókat, illetve szeótanácsadós projekteket én havi kb. millió, ill. sokszázezer organikus unique júzer nagyságrendben képzelem el.” – továbbra is kiveri a biztosítékot nálam. Bár ezek alapján én “igazi szeótanácsadónak” minősülök, ezt inkább szerencsés lehetőségnek élem meg, szerintem nagyon kevesen vagyunk a magyar piacon, akik ekkora számokkal dolgozhatunk, és nem feltétlenül ez a tény definiálja a profizmusunkat vagy “igaziságunkat”. És a lényeg mellett elsiklottunk, pedig ez lenne a SEO lényege – nem minden esetben a látogatószám a benchmark, ez nagyon függ attól, hogy milyen jellegű tartalommal dolgozol. Egy kis oldal esetében néhány száz organikus user is óriási fegyvertény lehet, ha magas konverziós rátát tudsz elérni, és nagy árrést megengedő terméked van. Összegezve az igazi SEO-tanácsadót szerintem az definiálja, hogy az ügyféltől kapott oldalból mit tud kihozni, olcsóbban dolgozik, mint amennyi bevételt termel a munkája, így megéri foglalkoztatni. Nem pedig a benyögött 100 ezres, szédítő nagyságú számok.

  8. bano

    casaro,

    “Olcsóbban dolgozik, mint amennyit termel” – valóban, ez minden munkaerő megtérülésének definíciója. Ebben nem is lehet véleménykülönbség.

    Ott már valószínűleg van, hogy a nagyszájtos munka mennyiben különbözik a kisszájtostól. Nézzünk vitorlázós analógiát: kishajó vs. nagyhajó.

    Itt is kimondható, hogy attól lesz jó vitorlázó valaki, ha gyorsabban veszi a bólyát, mint a többiek. Egyszerű, szikár állítás, de érdemes mögé nézni.

    Attól, hogy valaki vattamancsaft a Nemere II-n, még nem lesz jobb vitorlázó, mint bármely kalóz, laser vagy 470-es kormányosa. A nagyhajós vitorlázás más képességeket követel meg, mint egy Optimisttel hasítani Velencén. Másképp viselkedik, más a felelősség, más a feladat, más az eszközkészlet.

    Egy F18-as katamaránnal még egy közepes vitorlázó is letolja úgy a Nemerét, mint bármelyik 470-est – közepes szélig. Onnantól már nagyon jónak kell lennie, hogy egyáltalán a hajón maradjon.

    Az egészséges út az, hogy az ember elkezdi Optimisttel, aztán évek alatt eljut a nagyhajóig, de attól, hogy bárki nagyhajón ül, még nem lesz jó vitorlázó, persze.

    Ám az az állítás sem vitatható, hogy a elképzelhetetlenül izgalmas ezen a 130 lábason tolni az Adrián: http://yachtpals.com/files/userimages/banquepopulaireV.jpg (még akkor is, ha nem a vitorlástudása, hanem a szerencséje kapcsán kerül bele az ember)

    Az igazán komoly vitorlázó pedig nem az, aki egyszer-kétszer ült már ilyenen, hanem akiért versengenek a csapatok, hogy náluk kormányozzon van mancsaftoljon, lett légyen az bármilyen hajóosztály.

  9. casaro

    Fura nagy hirtelen ez a vitorlázós párhuzam, mintha mellébeszélnél, és kicsit ki is siklattad a szakmai diskurzust, szerintem ezt analógia nélkül is el lehet mondani érthetően. A SEO nem olyan dolog, ami csak a királykategóriában “megfizethető és jól mérhetően hasznos” – már leírtam, hogy miért gondolom így. Minél több a tartalom, amivel dolgozol, minél nagyobb az oldal (ha akarod, minél nagyobb a hajód), annál több lehetőséged és rizikód van, ez tény. Mint ahogy az is, hogy csak azért mert a királykategóriában nagy számok jönnek mennek a kezed alatt, még nem te leszel a legjobb, az igazi. Én a királyketegóriában versenyzek, de bármikor jöhet valaki, aki jobb nálam, és eddig optimistben ült. Ezért ahelyett, hogy döngetem a mellem, hogy én vagyok az igazi SEO-tanácsadó, mert 100.000-kel dolgozom, inkább figyelek a kicsikre is, hátha tanulok tőlük is valamit – az is piaci alapvetés, hogy a szűkös körülmények, kis számok általában jóval több innovációt, találékonyságot követelnek meg az embertől. Ne haragudj, nem tetszettek a kijelentéseid, mert nagyképűnek tűntek, és nem győztél meg az ellenkezőjéről.

  10. bano

    casaro,

    Egymás minősítésétől szerintem tekintsünk el; nem hozlak kényelmetlen helyzetbe, hogy fel kelljen villantanod, mi alapján is sorolod magad a ‘királykategóriába’ (amibe én sosem soroltam magam).

    Ha jól figyelsz és olvasol, ki tudod hámozni, hogy mit akartam mondani. Korrekt szövegértelmezéssel arra is rájöhetsz, hogy miért mondom ezeket. Sok helyen, sokszor leírtam és elmondtam már.

    Az ökölszabályok nem kivételekre vannak kitalálva. Attól, hogy létezik olyan szájt illetve szolgáltatás, amely kivételt képez ez alól, attól még az ököszabály igaz marad. Persze, elméletben és gyakorlatban is léteznek olyan speciális oldalak, melyek kis forgalom mellett tudnak nagy profitot termelni, ám ezek jellemzően kompetitív pályák; itt aki pártízezer forintért kereősoptimalizál(tat), az megérdemli a sorsát. Ha pedig szép összegért dolgozik-dolgoztat, akkor előbb-utóbb azon kapja magát, hogy a PPC olcsóbb lett volna.

    Másfelől – és ezt lenézőként fogod aposztrofálni, pedig tényközlés óhajt lenni – a kisszájtos SEO érzéseim szerint a linkspamba forduló ‘linképítés’ mentén működik, melynek eredményét az dönti el, hogy kinek van több haverja, aki kiteszi a linkjét (vö. kishajót flautéban lehet döntögetni).

    Ha még mindig nem válaszoltam meg a felvetést, akkor személyeskedő minősítések nélkül tedd fel az egyenes, szikár kérdést, mert kezdem elveszteni a fonalat, hogy az érzelmi kitörésen túl mi is a véleménykülönbség közöttünk.

  11. casaro

    Nem akartalak minősíteni, annyit mondtam csak nagy vonalakban, hogy ez a válaszod – “Az igazi szeótanácsadókat, illetve szeótanácsadós projekteket én havi kb. millió, ill. sokszázezer organikus unique júzer nagyságrendben képzelem el. Ez az a nagyságrend, ahol a SEO megfizethető és jól mérhetően hasznos.” – szerintem a magyar piacon felvágós, és nem is igaz. Alapvetően ez szerintem egy kreatív szakma, ahol a h1 tag kategóriáján túl nincsenek ökölszabályok, mert a méret/termék/tartalom/ügyfél paramétereknek szinte végtelen variációja létezik. Nem kóstolgatlak, inkább nem értek veled egyet. A királykategória itt pedig egy szakszó, a te analógiád alapján, és a nagy site-ok kategóriáját jelenti. Nem a királyok kategóriáját, ahogy sugallod.

  12. bano

    Állítod tehát, hogy léteznek itthon olyan kisszájtos szeótanácsadók, akik valóban abból élnek meg stabilan, kiszámíthatóan, hogy fő profilban szeótanácsadók, és nem csak a webfejlesztés mellé adják el, okosságként? Az idézett mondatomban az “igazi” jelző ezt akarta jelenteni.