SEO vagy PPC, most mi legyen?

Előre leszögezem, hogy nem fogom megválaszolni azt a kérdést, hogy melyik a jobb, a SEO vagy a PPC. Ideológiai és szakmai vitákba felesleges lenne bocsátkozni, és bár a szívem a SEO felé húz, eszem ágában sincs szemellenzőt feltéve csak ennek a hatékonyságáról prédikálni.

Nézzünk inkább számokat. Miután a hazai piacra nézve ebből a szempontból nagyon kevés infó látott napvilágot, vegyük az amerikai piacot. Ami bár nagyon különbözik a hazaitól, ám a trendek talán hasonlóak lehetnek. Nekem legalábbis annak tűnnek.

A SEMPO (Search Engine Marketing Professional Organization) adatai alapján a költés így alakult az USA-ban az elmúlt években:

  • 2004 | 85% PPC vs. 12% Organic
  • 2005 | 87% PPC vs. 11% Organic
  • 2006 | 87% PPC vs. 12% Organic
  • 2007 | 88% PPC vs. 10% Organic

(A maradék 1-2% az Paid Inclusion és egyéb SEM)

Számszerűsítve a költés összege ~12 milliárd dollár volt, ebből 10.6 millárd (87%) PPC, 1.3 milliárd (11%) SEO. Láthatjuk, hogy cirka 8x annyi pénz megy PPC-re mint SEO-ra. A helyzet valószínűleg idehaza sincs másképp, sőt talán mégkevesebb jut SEO-ra.

Hmm, szóval 8x annyi. Akkor nézzük meg a következő képet.

google serp heat map

A figyelem javarésze az organikus találatokra koncentrálódik, arra a területre, amit a SEO-vak befolyásolni tudunk. Ássunk tovább (Enquiro)

Organic Ranking Visibility
(a figyelem megoszlása a különböző organikus pozíciókban)

Rank 1 – 100%
Rank 2 – 100%
Rank 3 – 100%
Rank 4 – 85%
Rank 5 – 60%
Rank 6 – 50%
Rank 7 – 50%
Rank 8 – 30%
Rank 9 – 30%
Rank 10 – 20%

Side sponsored ad visibility
(a figyelem megoszlása a különböző szponzorált hirdetási pozíciókban)

1 – 50%
2 – 40%
3 – 30%
4 – 20%
5 – 10%
6 – 10%
7 – 10%
8 – 10%

Na szép, és ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy 1 fizetett hirdetésen elkövetett klikkre 8.5 organikus kattintás jut, akkor még szebb.

Érdekesek tehát az arányok, a SEO több mint a 3/4-ét elviszi a keresőforgalomnak, mégis alig költenek rá, míg a PPC-re elmegy több mint 80% a költésből, és neki csak a keresőforgalom ~25%-a jut. Summa summarum, a SEO hatékonyabb kellene legyen mint a PPC.

Persze ha ilyen egyszerű lenne a képlet, akkor most azonnal mindenki állítaná le a kampányait, és égnének a telefon és email vonalak a SEO munkát végzőknél. De a képlet nem ilyen egyszerű, odakint és idehaza sem.

Elodázhatatlan előnyei vannak a PPC-nek, elég ha csak a gyorsaságot, vagy a flexibilitást nézzük. És még lehetne sorolni. Egy másik posztban majd fogom is, ez inkább csak amolyan gondolatébresztő bevezetés volt. A következtetéseket vonja le mindenki maga.

Te mit gondolsz, elég figyelmet kap a SEO idehaza? Mi lehet a gond, kevesen ismerik az előnyeit? Hogyan lehetne javítani?

Az írás alapját többek közt ez a post adta: The Disconnect in PPC vs. SEO Spending

12 hozzászólás - “SEO vagy PPC, most mi legyen?”
  1. Tóth András Zoltán

    Én személy szerint örülök ennek, mert ha majd mindenki érteni fog a SEO-hoz, akkor tényleg már csak a PPC marad… :S

    Egyébként vannak olyan területek, pl turizmus hol ma már Mo-n sem lehet érvényesülni csak SEO-val. Nincs időd kivárni azt az 1-2 évet amíg elölre kerülsz, mert addig csődbe mész… :(

  2. gphilip

    Szerintem az az arány úgy lenne egészséges, ha így nézne ki:

    100% PPC és 0% SEO

    A SEO egy érthető törekvée az embereknek arra, hogy kihasználják a keresőkről összegyűjtött tudásukat, de a SEO mégiscsak olyan, mint a Família Kft-be bújtatott reklám. Nem ott a helye annak a reklámnak.

    Lehet, hogy hatásos, lehet, hogy nagyon szuper a hirdetőnek, de hosszú távon káros mindenkinek. Ha egy kereső nem releváns, akkor egy kereső meghalt, mint a nézhetetlen Família Kft. (ld Gálvölgyi: http://www.youtube.com/watch?v=ZEOYoyO9gCw )

    A reklámoknak oldalt van a helye, a PCC hirdetések között.

    Persze lehet hadakozni azzal az érvvel, hogy a SEO csak a releváns oldalaknak segít, hogy a “helyükre kerüljenek”, de mindenki tudja, hogy ez csúsztatás.

  3. bano

    gphilip,

    Ezt azért gondold át még egyszer. :)

    Ha már szélsőségekben gondolkozunk, akkor a 100% SEO jobb, mint a 100% PPC, mert érdemei szerint osztja egy-egy site-nak a forgalmat, nem a tőkéje szerint. Az egészséges versenyt tehát ez jobban segíti.

    A lényeg az “egészséges” szón van, hiszen a Google fejlődése (jobbá válása) éppen efelé tolja a helyzetet.

  4. bano

    Tóth András Zoltán,

    “Nincs időd kivárni azt az 1-2 évet amíg elölre kerülsz, mert addig csődbe mész… :(”

    Ha viszont PPC-ből akarod megvenni azt a nagyságrendet, ami egy jó piaci pozícióhoz kell, akkor 1-2 hónap alatt mész tönkre. :)

  5. gphilip

    Micsoda? Ennek semmi értelme! :)

    Pont a SEO osztja fel a forgalmat az oldala érdemei szerint?

    Egy jó kereső azt csinálja. A SEO ezt rombolja. Legalábbis az a SEO, amelynek eredménye van. A white-hat SEO népszerűbb kulcsszavakra semmit nem ér.

  6. bano

    gphilip,

    “Egy jó kereső azt csinálja.”

    És a Google-t rossznak tartod?

  7. Killroy

    Kedves mosquito!

    Leírnád, hogy a SEMPO oldalán hol találom meg ezeket a statisztikai adatokat?

    Előre is köszönöm!

  8. mosquito

    Killroy, Massimo Burgio prezentaciora keress ra a slideshare.net-en , ott megtalalod oket, es mas egyeb hasznossagokat is…

  9. Killroy

    Köszönöm szépen

  10. Runga

    Én bano-val értek egyet, hozzátéve, hogy a Google nem jó kereső. A rossz keresők közül a legjobb. A jelenleg használt technológiák az ideálisnak jó, ha 10%-át hozzák.

    A ppc-t pedig azért nyomják, mert marha kényelmes és kockázatmentes. Egy ügynökség ezzel sokkal többet tud keresni, az ügyfél meg tök hülye. Nem is beszélve arról, hogy annak a cégnek, aki ppc-t nyom nem kell sokszor lelkileg vagy üzleti etika szempontjából labilis seo-sokkal foglalkozni. A ppc a szép egyszerű favágás. Mit gondoltok miért hirdetnek még ma is bannereken, amikor a kutatások 10 éve kimutatták, hogy semmit sem érnek?

  11. Radnóthy István

    Szerintem mind a kettő fontos egy oldal életében, mert ha kezdő oldal akkor a PPC-vel gyorsan be lehet futtatni, de hogy a látogatottság ne tünjön el gyorsan, sőt nöljön az oldal ahoz bizony SEO-z ni kell. Mert ugye bárki bármit mond a látogatók töbségét az Organic találatok hozzák.

  12. SEO, SEA és SEM

    Istvánnal egyet ertek, de meg is ottol fug, hogy milyen promociohoz vezet a PPC meg a SEO. Lehet mondani, hogy a google rosz, de szerintem mai vilagban ez a legnagyob trafic es ehhez kell ragaszkogni. Csak meg kell hatarozni, hogy kinek mit!