SEO vagy PPC, most mi legyen?

Előre leszögezem, hogy nem fogom megválaszolni azt a kérdést, hogy melyik a jobb, a SEO vagy a PPC. Ideológiai és szakmai vitákba felesleges lenne bocsátkozni, és bár a szívem a SEO felé húz, eszem ágában sincs szemellenzőt feltéve csak ennek a hatékonyságáról prédikálni.

Nézzünk inkább számokat. Miután a hazai piacra nézve ebből a szempontból nagyon kevés infó látott napvilágot, vegyük az amerikai piacot. Ami bár nagyon különbözik a hazaitól, ám a trendek talán hasonlóak lehetnek. Nekem legalábbis annak tűnnek.

A SEMPO (Search Engine Marketing Professional Organization) adatai alapján a költés így alakult az USA-ban az elmúlt években:

  • 2004 | 85% PPC vs. 12% Organic
  • 2005 | 87% PPC vs. 11% Organic
  • 2006 | 87% PPC vs. 12% Organic
  • 2007 | 88% PPC vs. 10% Organic

(A maradék 1-2% az Paid Inclusion és egyéb SEM)

Számszerűsítve a költés összege ~12 milliárd dollár volt, ebből 10.6 millárd (87%) PPC, 1.3 milliárd (11%) SEO. Láthatjuk, hogy cirka 8x annyi pénz megy PPC-re mint SEO-ra. A helyzet valószínűleg idehaza sincs másképp, sőt talán mégkevesebb jut SEO-ra.

Hmm, szóval 8x annyi. Akkor nézzük meg a következő képet.

google serp heat map

A figyelem javarésze az organikus találatokra koncentrálódik, arra a területre, amit a SEO-vak befolyásolni tudunk. Ássunk tovább (Enquiro)

Organic Ranking Visibility
(a figyelem megoszlása a különböző organikus pozíciókban)

Rank 1 – 100%
Rank 2 – 100%
Rank 3 – 100%
Rank 4 – 85%
Rank 5 – 60%
Rank 6 – 50%
Rank 7 – 50%
Rank 8 – 30%
Rank 9 – 30%
Rank 10 – 20%

Side sponsored ad visibility
(a figyelem megoszlása a különböző szponzorált hirdetási pozíciókban)

1 – 50%
2 – 40%
3 – 30%
4 – 20%
5 – 10%
6 – 10%
7 – 10%
8 – 10%

Na szép, és ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy 1 fizetett hirdetésen elkövetett klikkre 8.5 organikus kattintás jut, akkor még szebb.

Érdekesek tehát az arányok, a SEO több mint a 3/4-ét elviszi a keresőforgalomnak, mégis alig költenek rá, míg a PPC-re elmegy több mint 80% a költésből, és neki csak a keresőforgalom ~25%-a jut. Summa summarum, a SEO hatékonyabb kellene legyen mint a PPC.

Persze ha ilyen egyszerű lenne a képlet, akkor most azonnal mindenki állítaná le a kampányait, és égnének a telefon és email vonalak a SEO munkát végzőknél. De a képlet nem ilyen egyszerű, odakint és idehaza sem.

Elodázhatatlan előnyei vannak a PPC-nek, elég ha csak a gyorsaságot, vagy a flexibilitást nézzük. És még lehetne sorolni. Egy másik posztban majd fogom is, ez inkább csak amolyan gondolatébresztő bevezetés volt. A következtetéseket vonja le mindenki maga.

Te mit gondolsz, elég figyelmet kap a SEO idehaza? Mi lehet a gond, kevesen ismerik az előnyeit? Hogyan lehetne javítani?

Az írás alapját többek közt ez a post adta: The Disconnect in PPC vs. SEO Spending