Fenegyerek, feje kerek…

azaz hogy húzzuk az ügyfeleket a süllyesztőbe


Szeptemberben lesz egy MarketingExpo nevű rendezvény, melynek a programjai között a következő előadás bevezetője olvasható:

Titkos “fenegyerek” előadó: Hogyan tüntesd el a konkurenseidet a webről?
A keresőoptimalizálás már a múlté – ismerkedj meg az új stratégiával: a kereső-dominanciával! Ha idegesített már Téged, hogy a keresőszavaidra nem a Te honlapod az első, vagy hogy egy kókler konkurensed is ott van az első találatok közt, akkor ezt az előadást látnod kell! Ki az előadó? Annyit elárulhatok Neked, hogy az egyik projektjében nemrég csinált 26 weboldalt, több ezer(!) aloldallal, amelyhez lefoglalt 500 különböző domain nevet(!), csak hogy kikísérletezzen egy módszert. (Megjegyzés: a módszer legális, még a Google sem tiltja, sőt – de eddig csak néhány bennfentes alkalmazta) – most megismerheted Te is – csak a Marketing Expón!

A bevezetőt Nebehaj Viktor, a Google – Search Quality osztályának menedzsere osztotta meg Google Plus-on, és elég nagy vihart kavart. Voltak mellette és ellene is felszólalók szép számmal.

Viktor egyértelműen kifejti, hogy ez a megoldás problémás, idézem:

A webmestereknek szóló irányelveink egyértelműen tiltják ezt a technikát, és a használatának következményei vannak. Amikor valaki ilyen “megoldást” akar eladni, mindig tegyük fel ezeket a kérdéseket:

  • El merném mondani versenytársamnak, hogy milyen technikát alkalmazok?
  • Segíti ez a felhasználókat?
  • Akkor is ezt tenném, ha a keresőmotorok nem is léteznének?

Az alábbiakban a poszthoz kapcsolódó kommentjeimnél részletesebben is összegyűjtöttem, hogy személy szerint ezzel a technikával mi a bajom, miért nem alkalmaznám, illetve miért érzem úgy, hogy ez egy hibás és rövid távú megoldást “szolgáltathat” azoknak, akik ezt igénybe veszik.

Az előadás bevezetője merész hangvételű, picit már szenzációhajhász kategóriát súrol, amely mögött a legkevésbé sem látszik professzionalizmus. Sajnos szakmai ismereteik hiányában egy kkv-nak szervezett rendezvény látogatói egy olyan csodafegyvert látnak majd benne, amivel a “kókler” konkurenseit kinyomhatják a keresők találati listájából. “Fenegyerek”, “eltüntetni”, “néhány bennfentes”, ezek mind szép szavak, ráöntik a varázslat mázát a tevékenységre. De mire is?

Keresőoptimalizálás a kommandósok közt már nincs, helyette bevezették a keresődominancia kifejezést, ami azt jelentheti, hogy a felhasználó keres valamire, és a találati listában nem lesz az első 1-2 oldalon más – vagy jellemzően más -, csak az ő “érdekeltségünkbe” tartalmazó weboldal. Jelen esetben 26-ot említenek. (állítólag 500 lefoglalt domainből kiválasztva… ezek egy évre 1 millió forintot kóstálnak alsó hangon. Vajon a kísérlethez kellett általában, vagy kifejezetten az adott projekthez?)

Az én értelmezésemben tehát született 26 weboldal, több ezer aloldallal, célozva valamilyen kifejezésre / kifejezésekre, abból a célból, hogy az adott területet letaroljuk, esélyt sem adva a konkurenseknek, hogy megjelenjenek.

26 domain, több ezer aloldal. Ha szakember kezeli, mi is a dolga ezekkel?

  • Az oldalakat hajtó motorokat installálni és konfigurálni, karbantartani kell
  • Fogok tudni mind a 26 domain több ezer oldalára egyedi és releváns tartalmat tenni? Fogunk tudni mindig friss tartalommal előállni?
  • Ki fogja követni és elemezni a Webmaster Tools és a Google Analytics adott site-okhoz tartozó adatait?
  • Fogok linket építeni és fogok külön-külön az oldalakra linkeket kapni?
  • Valóban releváns egy vagy több kulcsszóra célzok, saját magamnak csinálok konkurenciát ezzel, és kannibalizálva a forgalmamat?

A fenti kérdésekkel nem is kell foglalkoznom, hiszem majd valaki havi párezer forintért megcsinálja nekem? Én ezt tényleg elhiszem?

Ezt a rengeteg időt és energiát miért nem a már meglévő oldalamba fektetem, építvén a brandet, és olyan információt és szolgáltatást nyújtva a látogatóimnak, ami számukra is értelmes és értékes?

Miért nem veszek igénybe a körbelinkeléses mutatvány helyett más marketing megoldásokat is a brand és a szolgáltatás megismertetése érdekében?

Ja, hogy akkor a konkurencia is felbukkan a találati listában? Akkor inkább érdemes lenne megnézni, mit tehetünk, hogy jobbak legyünk náluk.

Az a “szakember”, aki azt állítja, hogy rövid időn belül majd mind a 26 domainem – vagy akár 3-4 – alatt elterülő tartalom egyenlően kúszik fel, és üt ki mindenkit aki elé kerül, a következőket teszi:

  • átvágja az ügyfelet
  • nem ismeri a Google működését a legkevésbé sem

Mit tesz a “fenegyerek” amikor a Google irányelvek megsértése miatt “gondok” adódnak? A gonosz Google-re fogja az egészet, így rontva tovább a valódi SEO hitelességét?

Szóval mielőtt elvakítana minket a “minden kulcszóra első leszek, a konkurencia pedig éhenhal” szellemisége, tegyük a következőket:

  • kérdezzünk rá egyéb szakembereknél a módszer hatékonyságára
  • ne black-hat SEO-val, megkérdőjelezhető megoldásokkal akarjunk sikereket elérni, hanem valódi, piacképes szolgáltatással

Ez a videó Matt Cutts prezentálásában egy hasonló szituációt elemez, hasonló végkövetkeztetéssel:

Does selling the same product on three different domains look spammy?

A témához kapcsolódóan pedigitt találhattok még érdekességeket:

How important is it to have keywords in a domain name?

What’s your opinion on microsites?

8 hozzászólás - “Fenegyerek, feje kerek…”
  1. Sallai Dani

    A témához már nem szeretnék hozzászólni mert szeretném ha 2011-ben már nem lenne ilyenekről szó.

    Csak arra szeretnék rámutatni, hogy nem mindig könnyű megtalálni a jó választást azon két lehetőség között, hogy felhívjuk-e a figyelmet a – látszólag – kóklerekre, ezzel “védjük” a szakmát, az ügyfeleket, a bármit, illetve, hogy inkább ne adjunk plusz WoM felületet ezeknek a kérdéses szakembereknek. Nem vagyok benne biztos, hogy most sikerült megtalálni a helyes megoldást.

  2. Kolos Tibor

    Vessetek a mókusok közé: Szeretem a Marketingkommandós cuccokat, mert általában valódi értéket, hasznos dolgokat árulnak. Aki ennek az ellnekezőjét állítja, az még biztosan nem használt egyet sem a Wolf Gábor-féle termékei közül.
    Ez a kereső-dominancia viszont valami olyasmi, ami nem legális, és hosszú távon tuti bukta az azt alkalmazó honlapoknak.
    Emellé kár, hogy Gábor adja a nevét – ez számára is hitelvesztés lesz :(

  3. stefan Weinenberger

    Nálam ez a “kókler” konkurensed dolog vitte fel első körben a pumpát. Nincs 100%-os módszer a SEO-ban, és első körben ez sem tűnik annak. Mert hát miért is kellene kóklernek néznem azt a konkurenciát, aki előttem van? Tanulni kell tőle, jobban kell csinálni azt amit csinál és ott lehetünk akár előtte is – és természetesen meg kell értenünk azt, hogy ha előttünk van, akkor miért is van előttünk. Az, hogy eleve előre degradáljuk és olyan technikát ajánlunk ami nem tűnik tiszta megoldásnak, az nem járható út.

  4. Sallai Dani

    Ez meg egy újabb félreértés, hogy legális vagy nem legális. A Google nem hatóság, olyan dolgok alkalmazása az oldalon amit a Google nem szeret, nem illegális, csak vállalni kell az esetlegesen negatív következményeit.

  5. pulykakakas

    Nem csak szeptemberben fogja a fenegyerek elmondani mi a módszer? Honnan tudjátok már most? Oké, nyilván lehet kábé sejteni, de hátha ezúttal meglepetés lesz :-)

  6. chrisdry

    Remek írás, köszi, hogy rámutattál a sok kontárra, akiknek az összecsapott “munkáit” folyamatosan javítgatjuk…

  7. Veres Zoltan

    Eddig tekintellyel neztem fel Wolf Gabor munkassagara, de ezek utan, hogy utanajaras nelkul es meggondolatlanul ilyen seo marketing otvozetet akar a latogatok ele ontani, azt mar nem tudom szo nelkuo hagyni. Amit hirdet az nem elfogadott es nem etikus eszkoz. Csak azert letrehozni weboldalakat, hogy masokat kiusson, nem elfogadhato. Egy reszt igazi kompetens kulcsszora nem is lehet megcsinalni, masfelol, sokkal tobb befektetett energiat igenyel, mint ha egyetlen weboldallat csiszolna az ember. Inkabb marka epitessel foglalkozzon az ember es bizzon meg egy igazi linkepitot. Olcsobb es jobb eredmenyeket is hoz. A marketingben sem erdemes azzal reklamozni, hogy a konkurencia ratyi. Azt kell kiemelni, te mitol vagy jobb.

  8. ZalanPortik

    Azt vettem észre, hogy a BH SEO felé kezdenek hajlani az emberek. Nekem is meséltek erről a módszerről, de nem tartom fair-nek. Nem hiszem, hogy ez kifizetődő lenne, ugyanakkor nagyban vissza eshet a presztizsünk értéke, és nem utolsó sorban felrúgjuk a verseny “szabályait”. Azt gondolom, hogy aki magát szakembernek titulálja, az óvakodik az ilyen módszerektől.