A briteknek fogalmuk sincs a keresőkről

Nagy-Britannia vezető webhosting szolgáltatója – FastHost Internet – egy online felmérést készített, mely az átlag felhasználóknak tett fel kérdéseket a keresőkről, és a keresőoptimalizálásról. A kérdőívet ~1600-an töltötték ki, az eredmények a következők.

Az derült ki, hogy igazából az emberek nagy részének fogalma sincs arról, hogy hogyan működnek a keresők, mi alapján rangsorolnak, de ami inkább elszomorító, hogy téves elképzeléseik is vannak.

(Félreértés ne essék, nem várom el egy átlag felhasználótól, hogy totál képben legyen, de minimál ismeret azért sem árt, mert ezek fényében könnyebb eldöntenünk, hogy melyik találatok lehetnek igazán “jók” nekünk.)

Az is kiderül – nem meglepő módon -, hogy a felhasználók sokkal jobban preferálják az organikus találatokat mint a fizetett hirdetéseket, 38%-uknál gyakorlatilag tapéta effektus figyelhető meg, azaz abszolút figyelmen kívűl hagyják a PPC-s hirdetéseket. 33% szerint ezek a “találatok” értéktelenebbek mint organikus társaik.

A megkérdezettek 97%-a használ rendszeresen valamilyen keresőt, ám csak mintegy 29%-uk tudta azt, hogy a SERP relevancia és egyéb optimalizálási tényezők alapján generálódik.

24% szerint a rangsorolás egyáltalán nem befolyásolható, míg 22% egyenesen azt válaszolta, hogy a weboldal tulajdonosok fizetnek azokért a helyekért az organikus találatok között.

5%-a a válaszadóknak azt hiszi, hogy az eredmények teljesen véletlenszerűek, akár egy lottósorsolás :)

Szívesen megnéznék egy hasonló felmérést idehaza is, talán nem lenne lehetetlen megszervezni. Készíteni kellene egy felmérést, majd blogokon és egyéb siteokon – lehetőleg nem techie jellegűek – kicsit publikálni, aztán hadd szóljon. Segít valaki? :)

9 hozzászólás - “A briteknek fogalmuk sincs a keresőkről”
  1. zRg

    gyűlölök kötekedni, de javítsd kérlek az elgépeléseket, mert így a kulcsszavak mit sem érnek… :)
    /britteknek, alaján, meglepá, értéktelenebben/
    Egyébként megpublikálni? :)

    A felvetés viszont jó, érdekelne, hogy hogy állunk a szigetlakókhoz képest.

  2. mosquito

    uhh, koszonom-koszonom, h kijavitottal, elkepeszto a helyesirasom, masreszt pedig ez a melobol irjunk blogot nem a nyugodt szerkesztest segiti! :)

  3. lamantin

    Azonkivul hogy erdekes adatok, mi hasznuk van? Most hogy ezt tudjuk segiti valakinek a munkajat, ez alapjan hoz donteseket vagy mi? Ha keszulne ilyen felmeres magyar latogatokrol az kinek hasznalna? Azonkivul, hogy leszogezhetnenk, hog ymostmar ezt is tudjuk.

  4. zRg

    lamantin, a kérdésedből ítélve nem nagyon mozogsz online marketing illetve kereső-optimalizálás témákban, ugye?
    ahogy mosquito is utalt rá, nem jelent nagy újdonságot az eredmény, de ha valaki (legalább részben) ebből él, nem árt tisztában lennie vele.
    minimum azért érdekes lehet, hogy el tudd dönteni, hogy osztod el a költségvetést.
    pl. ha a felhasználók nagy része az organikus helyezést is vásárolt pozíciónak gondolja, akkor nem ér meg többet a jó helyezés itt, mint a fizetett hirdetés.
    ha pedig lenne összehasonlítás, azt is láthatnánk, hogy hol tartunk most, és várhatóan merre fognak tartani a hazai trendek.

  5. kergezerge

    Én előbb használtam a guglit, minthogy tudtam volna, mire kattintsak, ha az előző oldalra akarok visszajutni meg ilyenek, fogalmam sincs, hogy csináltam, és rém kíváncsi vagyok, mit válaszoltam volna, ha akkor megkérdik, mi alapján tol elém valamit. :) Aztán feltörtem, mint a talajvíz és kezdtem a többieken kiakadozni: egyik ötödéves, elég rendszeresen netező haverom nem tudta, hogy a keresőbe egyszerre több szó is beírható (más téma, olyan is volt vagy két éve, szintén végzős, szocpolos, aki ámulattal nézett mindenkire, akinek több email-címe van, valszeg rég nem emlékezett, hogy lett neki az övé, királynő lettem, amikor regeltem neki gmail-est). Aztán meg egyszer fölhívtam egy barátnémat, pont azt, aki az első email-címemet csinálta, napi netező, hogy nézze már meg nekem, minek hívják az izlandi parlamentet, mert nem tudok tőle aludni. Basszus, kiröhögött, hogy jut ilyen eszembe, hogy, hol tudná ő azt megnézni?! ;-)))
    Nemrég írta vki egy asztrós levlistán, hogy neki vanweboldla, de nincsen benne a google-ban, mert az elkurvult az utóbbi időben, már csak pénzért lehet bekerülni. Asszem, amerikai volt a drága. :D

    Ha csinálsz valami kérdőívet, én szívesen terjesztem.

    Lamantin, azok a jó dolgok, amiknek nincs hasznuk, hé. A birspálinkának sincs. ;~)

  6. Daniel

    Most komolyan, mi mindent kellene tudni?
    Váltókapcsolós huzalozást a lakásba, pálinkát főzni (tudjuk-é mi az a rézeleje?), nőgyógyászati problémákat megoldani, gombot felvarrni, inget tisztességesen kivasalni, fésükagylót fehérbor mártásban elkészíteni, kukoricát hányni a góréba gombos vellával. Miért kellene ezeket tudni egy egyszerű embernek?

    Ja ebből élsz? Akkor persze tudd és ismerd.

  7. mosquito

    Szerintem semmi rossz nincs abban ha keszul egy felmeres, mint ahogy keszulnek mas felmeresek is mas temakban, azzal a cellal, h oktato/ismerteto szandekkal az emberek fejeben vilagossagot gyujtsanak.

    Ahogy azt irom is a bejegyzesben, en nem varom el egy atlag felhasznalotol, h kepben legyen a keresok mukodesevel kapcsolatban, de orbitalis felreertesek es hiedelmek senkinek sem jok azt hiszem.

    Tehat ha egy apro felmeresbol az derulne ki, hogy a magyar felhasznalok azt hiszik, h a helyi onkormanyzatnal kell kerelmet beadni, majd aztan az elbiralas utan kerulhetunk a kereso talalatok hatodik helyere, akkor azt mondom, h ez gaz, irjunk egy posztot, vagy egyeb uton modon probaljunk az emberek fejeben rendet tenni kicsit.

    Vagy valami ilyesmi.

  8. Daniel

    Nem is mondottam, hogy káros lenne egy ilyen felmérés. Azt azonban nem hiszem, hogy az emberek fejében ez világosságot fog gyújtani, (még ha az RTL Klub Hiradóban mondják be, akkor sem) azonban szakmabelieknek nagyon sok mindent megmutathat, ezzel egyet értek, nevelhet alázatra például. És valódi értékes információkat is tartalmaz, például, hogy sokan értéktelenebbnek vélik a ppc-t, mint az organikus találatokat.

    A hozzáállás valahogy nekem egy csöppet tendenciózusnak tűnik. (de ez lehet, hogy csak az én problémám) Szinte látom, hogy a felmérés eredményét olvasók, a tények fölött áldogálva dörzsölgetik a kezeiket: “szörnyű, hogy ennyi hülye felhasználó van, így nagyon nehéz bármit is csinálni”.

  9. vuderalis

    a birspálinkának van haszna, hisz pénzért/háláért cserél gazdát.
    a felmérésekről annyit, hogy az sem mindegy, hogyan teszik fel a kérdéseket, illetve a kérdésekről nem tudunk meg semmit, csak a válaszokról. “mitől függ a találatok sorrendje?” vs. “ami elöl van, relevánsabb-e vajon, mint ami hátul?”