301 redirect, mi van veled?

A Stone Temple-ös Eric Enge egy hosszú interjúban faggatja Matt Cutts-ot olyan dolgokról mint a crawl budget, PageRank, Session ID-k kezelése, vagy a duplikált tartalommal kapcsolatos problémák. (De szintén hasznos információkat kapunk a .pdf file-ok és az átirányítások “feldolgozásáról” is.)

Ami miatt ez a bejegyzés most megszületett, az a 301-es átirányításokkal kapcsolatban megfogalmazott álláspont. (Az interjú amúgy nagyon jó, elég technikai, szakmabelieknek kötelező olvasmány!)

Azt hiszem nem kell ezt a típusú átirányítást bemutatnom senkinek, de akinek mégis új lenne, illetve, hogy a keresőoptimalizálás során mely esetekben használható és hasznos segítség, az olvassa el a Google Webmesterközpont idevágó bejegyzését: 301 átirányítás

A legtöbben biztos használtuk már ezt a fajta átirányítást, és amikor javasoltuk, hogy ez legyen, vagy indokokkal támasztottuk alá a használatát, akkor hozzátettük, hogy azért is, mert így a korábbi link vagy domain “értéke” átöröklődik, átvivődik az új oldalra. Voltak persze gyanakvások, hogy ez nem feltétlen van így, de a Google soha nem erősítette meg ezt.

Ez egy biztos pont volt a szakmánkban, nem sok ilyen van, de most úgy látszik ez is meginog. Az említett interjú idevágó része:

Eric Enge: Let’s say you move from one domain to another and you write yourself a nice little statement that basically instructs the search engine and, any user agent on how to remap from one domain to the other. In a scenario like this, is there some loss in PageRank that can take place simply because the user who originally implemented a link to the site didn’t link to it on the new domain?

Matt Cutts: That’s a good question, and I am not 100 percent sure about the answer. I can certainly see how there could be some loss of PageRank. I am not 100 percent sure whether the crawling and indexing team has implemented that sort of natural PageRank decay, so I will have to go and check on that specific case. (Note: in a follow on email, Matt confirmed that this is in fact the case. There is some loss of PR through a 301).

Tehát van valamennyi “elszivárgó” érték a 301-es átirányítások esetén, de hogy mennyi, és minden vagy csak bizonyos esetekben, azt homály fedi.

Ebbe most bele kell törődni, ez van. Valahol bosszantó az a folyamat, ami ha lassan is de végbemegy a SEO szakmát érintő kérdésekben. Van nekünk – nem nekünk, a Google-nak – sok rangsorolási faktorunk, vannak évek óta bevállt módszereink, melyek helyességét a Google csak kis mértékben, vagy egyáltalán nem véleményezi, és most ez a pár biztos pont is eltűnni látszik. Gondoljunk csak a tavaly nyárinofollow linkek-es mizériára, a PageRank Sculpting kapcsán.

Nem, nem azt mondom, hogy a SEO meg fog halni, de a rangsorolási módszerek és egyebek egyre szofisztikáltabbá válnak. Hol van már a META keywords töltögetés, vagy a kulcsszóhalmozás az oldalon, vagy a linkek döntő erőssége.

6 hozzászólás - “301 redirect, mi van veled?”
  1. OlarO

    Véleményem szerint azért a jól optimalizált (a jól szócska persze relatív) oldal kellő odafigyeléssel előkelő helyen tud mutatkozni a találati listán. Persze kell hozzá megfelelő domain, tartalom, head rész stb… Annyi biztos, hogy a SEO-nak folyamatosan követnie kell a keresők megújúló igényeit illetve fejlődését. Ami ma még elég volt (lásd keywords, description, stb…) az holnap már harmat gyenge, és könnyen a második találatból a századikra csúszunk vissza.

  2. Nebehaj Viktor

    István, ez szerintem nem egy felkavaró hír, és nem is állítanám be annak. Van egy belső PageRank értékünk, amit időnként 0-10-es skálán vizualizálva kiexportálunk a Google Eszköztárra, hogy lássák a webhelytulajok (már akit érdekel, engem nem mozgat nagyon). Nem szabad erre nagyon ráfókuszálni, mert nem a PageRank a lényeg, az csak egy kis iránymutatás, nem a biblia. A lényeg, hogy hogyan teljesít a szájtod.

    Eddig webmesterként két éles költözésben vettem részt. Az egyik bloghosztról bloghosztra történt, és nem volt lehetőségem 301-re. Idővel olyan népszerű lett a blog, hogy már csak ezért sem volt értelme PageRanken rágódni.

    A másik költözés egy blog domain alá költöztetése. A blognak 5-ös PageRankje volt, rövid időn belül ezt a szájt megkapta. A találati listában is átvette a domain a blog helyét.

    Az a tippem, hogy Matt teljesen korrekt akart lenni, és ezért beszélt ilyen részletességgel a kapcsolódó folyamatokról. Ami talán nem jött át annyira, az az, hogy nem kell aggódni, a 301 továbbra is jó megoldás. A “some” PageRank az tapasztalatom szerint nem lehet túl sok. Én így fogom csinálni, ha megint költöznöm kell. :)

  3. mosquito

    @Viktor, nem szerettem volna felkavaronak beallitani a hirt, igazabol ezzel a tennyel magaval nincs is “bajom”, csak a folyamattal amit felfedezni velek. Abban talan egyetertunk, hogy nincs megegy olyan szakma, ahol ennyi bizonytalansag es homalyos terulet lenne, mint a SEO :) Probaltam arra fokuszalni inkabb – bar latom, h nem teljes sikerrel -, h az alapvetoen a SEO-sok fejeben levo “igazsagok”, regi metodusok, mar nem teljesen ugy mukodnek mint nehany eve, esetleg honapja. Megertem azt is, h ezekre miert van szukseg, mint ahogy azt is, h miert nem kapunk sokkal reszletesebb tajekoztatast. Az a poszt hibaja, vagyis az enyem, es ebben is tokeletesen igazad van, h nem irtam oda, h tovabbra is tokeletes ez a megoldas, ezt kell hasznalnunk, es nem kell feltetlen aggodnunk.

  4. Nebehaj Viktor

    Ez már filozófia, de sztem pl. az orvoslásban is van egy kis bizonytalanság meg homályos terület. Vannak tünetek, felállítja az orvos a diagnózist, és csak a tapasztalatán meg a szakmai jártasságán múlik az egész.

    A “hülyeséget” félretéve :D szerintem pl pont mi elég sokat teszünk azért, h minden világos legyen, ami csak lehet. Van izmos help center, fórum, Matt pedig brutálisan nagy mennyiségű kommunikációt folytat.

  5. Zsolt

    Eddig is igaz volt szerintem és egyre igazabb, hogy az egész SEO filozófiáját kell megérteni. Mondhatnám létformává kell válnia, nem az egyes pontok merev betartásához kell ragaszkodni.

    Más átirányítási módszer költözés esetén nincs.
    Akkor kár ezen bánkódni.

    Amíg lesz kereső, addig lesz SERP is és lesz neki eleje, ahová valahogy oda kell kerülni.

    Az lehet, hogy általános tudássá válik ez a “valahogy” és nem SEO szakemberek munkájává… ez lehet, de hogy nincs rá szükség, az nem lehet.

  6. hu

    “Tehát van valamennyi “elszivárgó” érték a 301-es átirányítások esetén, de hogy mennyi, és minden vagy csak bizonyos esetekben, azt homály fedi.”….

    Ez pontosan így van. Mérésekkel sem lehet rájönni, hogy a kereső algoritmusok milyen értékekből mit számolnak.